Det går ikke bra for den det gjelder

Regjeringen går inn for å forby homoterapi, og det er godt å lese.

For å gå i en type terapi som skal få deg til å ikke akseptere deg selv, er ingenting annet enn skadelig- uansett hvilken alder man er. For å tvinge bort følelser man har, og hvem man er. Det kan det umulig komme noe godt ut av – for noen.

Mange kan leve i skjul som hvem man er. Mange lever skjult med legningen sin, og da tenker du sikkert at det går jo også bra? Men hvem går det bra for ? Det går bra for omverdenen som slipper å hanskes med noe de kanskje syns er vanskelig, men jeg kan love deg- at det går ikke bra for den det gjelder.

Til slutt så klarer man ikke lenger det hemmeligholdet, det å aldri vise noen hvem man er. Det stopper seg som regel selv til slutt. Fordi det er altfor vanskelig og vondt å leve med i lengden. Det er slitsomt fordi man aldri kan slippe noen helt inn, og det er utmattende å være redd hele tiden. Redd for hva alle andre vil si..Redd for å ikke bli akseptert som den man er.

Så istedenfor terapi for å forandre oss selv og hvem vi er født som, så kanskje det bør investeres litt mer i helsevesenet for at mennesker skal få hjelp til å akseptere den man er, med den legningen og identiteten man har.

Jeg hørte her om dagen om en ung gutt som nylig tok sitt eget liv. En homofil gutt, i et kristent miljø som ikke klarte å leve med presset fra de rundt seg. Og det er så vondt å tenke på. Det er så vondt å tenke på at noen ikke klarer å akseptere og leve med seg selv på grunn av hat og fordommer til mennesker rundt. Da har samfunnet feila. Alle rundt har feilet.

Homoterapi er ikke noe som bør være lov- for noen, og jeg er glad for at regjeringen setter dette på planen for de neste fire årene. Det er et overgrep mot mennesker som har det tøft med aksept og forståelse. Det er et overgrep å “tvinge” andre til å føle noe de ikke føler, eller å være noen de ikke er.

Å være redd for andres reaksjoner, og å være fortrolig med seg selv- det er ikke noe som automatisk blir bedre med alder. Mennesker i sårbare situasjoner, er sårbare uansett alder.

Skal det være terapi rettet mot skeive mennesker, så må det handle om å få være seg selv. Det må handle om å rette fokuset mot seg selv og hvem man er, og bygge selvtillit og verdi derfra. Det må handle om akseptere seg selv som den man er <3

For det er bra nok.

 

 

 

3 kommentarer
    1. Det er bra homoterapi forbys. Da jeg leste om det ble jeg sjokkert. At slik liksom er lov i Norge i 2021!!

      Jeg tror man trenger en massiv satsing på psykisk helse. Ikke bare tung psykiatri. Men mer den mentale hverdagshelsa. Jeg er bra nok som jeg er. Jeg er stolt av den jeg er. Osv…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg