Hvordan skal vi få et verdig helsetilbud for alle

Du skal ikke godta så inderlig vel- den urett som ikke rammer deg selv! 

I dag er det transsynlighetsdagen, og jeg tror det er viktigere enn noen gangå markere.  Det er skremmende hvordan verden vår går bakover, og ledere i landet vårt lukker øya.

På BraNok så opplever vi å få kontakt med mennesker som ikke våger å være seg selv, og som sliter med hvem de kan snakke med og hvem som har lite kunnskap om skeiv helse. Som er redd for fordommer, og redd for å ikke bli akseptert og forstått. Vi vet det finnes mennesker ned i 14 års alderen som unngår å dra til legen, eller oppsøke helsehjelp-  for de føler seg misforstått og lite verdt.

Jeg har blitt kontakta av flere instanser som ikke vet hvem de skal kontakte, både med å nå ut med informasjon til skeive og som har pasienter hos seg som de ikke vet hvordan de skal hjelpe. Og det er så skremmende!

Det er forsket på at mange skeive har mange utfordringer. Utfordringer som ensomhet, isolasjon, psykiske og økonomiske problemer. Men det er ikke noe kompetent helsevesen til å gjøre noe med det. De som  har god kompetanse- er så altfor få.

Det snakkes mye om selvmord og selvmordsforebygging i det landet her, og i kommunene- men hvor er handlingen? Hvor er selve forebyggingen? Det holder så lite med ord. Ord betyr ingenting, når ikke det er en handlingsplan ved siden av. Jeg skammer meg over at mange kommuner ( inkludert min egen), ikke engang har en god mangfoldsplan å vise til. En plan med kartlegging, forebygging og handling! Jeg har jobbet lenge for det her, og den er i gang- men det er fortsatt så altfor lite. Jeg har masa så mye at jeg er sikker på det ringer alarm på rådhuset når jeg ringer;)

Men… det kan ikke være opp til kun ildsjeler. Det kan ikke bare være ord heller. Noen mennesker- med påvirkningskraft og innflytelse må gjøre noe. Derfor må det være skrevet ord, det må være en plan for et verdig helsetilbud for alle! 

HKS i Oslo ( Helsestasjon for kjønn og seksualitet) hadde nå en gavepakke til landets kommuner om å bli nasjonalt helsetilbud, men fikk nei av helsedepartementet. Her er en pakke som kommer ferdig, som er en handling, som forebygger psykiske problemer og selvmord. Som gir en stor gruppe mennesker hjelp! Jeg skjønner ikke at det er mulig å si nei til dette. Fatter det ikke!

Så denne dagen i dag- transsynlighetsdagen  er så viktig!

Del det på sosiale medier, vær med å synliggjør. Det kan være en i din familie som trenger det..

Bruk #verdighelsetilbudNå, og vær med å synliggjør hvor viktig dette er.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg