Hvorfor er det greit å såre seg selv?

Hva tror du det vil si å leve skjult som homofil? Eller å leve skjult som den man er. Vi har jo alle sikkert noen hemmeligheter, i større eller mindre grad. Men å leve et liv hvor du ikke kan være deg selv, det gjør veldig mye med mennesker.

Det går lenge hvor man kan fortrenge ting, man kan holde seg opptatt så ikke det er så mye tid til å tenke på seg selv, men jeg tror det kommer en tid for de fleste hvor det til slutt ikke går lenger.

Sosiale medier og internett gjør at fordommene er veldig synlig, og det er nok de kommentarene som ikke er bra- som vi ofte fester oss ved. Det kan stå 10 bra, men så kommer det en om at du kommer til helvete, eller hvor syndig det er å være skeiv.. Og er du da usikker og redd, så er det selvfølgelig den kommentaren som sitter. Kanskje sammen med litt lav selvfølelse, å ikke tro at man er verdt det.

For min del, så var det litt sånn; Nå er det noe med meg igjen. Nå skal Hege komme med en bombe nok en gang. Hun som har fått barn tidlig, og gjort ting opp igjennom som har gjort at jeg har vært et samtaleemne rundt mange middagsbord. Nå skulle det på nytt være noe å snakke om.

Den tanken slet jeg lenge med.

Men så ble jeg voksen. Jeg ble trygg, etter terapi og hjelp- og jeg følte det inni meg at jeg var også verdt å leve livet mitt som meg. Jeg skjønte at det var mitt ansvar og ta tak i livet mitt, for å få det bra. For uansett terapi og hjelp, så var det ingen andre som kunne gjøre den biten for meg. Jeg sto fram, 36 år var jeg blitt- med fem vidunderlige barn, og det gikk bra:) Noen måtte bruke litt tid, noen har forsvunnet fra livet mitt på veien- men de aller fleste tok det helt fint.

I mitt hodet så var det så altoppslukende at jeg følte alle andre ville synes det var en like stor greie som meg, men det var jo selvfølgelig ikke det. For folk har nok med sine egne liv. Jeg ble jo snakket om, det overhørte jeg selv også. Jeg ble snakket om på butikken og på ferja uten at de engang viste at det var jeg som satt å hørte på;)

Men så roer det seg jo. Nettopp fordi folk er opptatt med sine egne liv.

Og jeg fikk det bra. Jeg fikk det så bra med meg selv, og med det kom en trygghet og en ro og en glede over ingenting. Jeg kunne gå å kjenne på ordentlig glede sånn helt ut av det blå. Det gjør jeg enda.

Ja jeg har barn, og barna mine har en trygg og glad mamma- som lærer dem at det er viktig å være seg selv. Det er viktig å være den man er, ta ansvar for eget liv og at de er sjefen i eget liv.

Og i 2022, så får jeg mange meldinger fra mennesker som ikke tør å stå frem. Som lever i ulykkelige ekteskap og forhold for å gjøre det alle andre forventer og fordi de er redd for å såre andre. Men hva med oss selv? Hvorfor er det så greit å såre oss selv?

Hvorfor kan du ikke la deg selv være lykkelig også? Ditt liv skal ikke gå på bekostning av alle andre. Du er verdt å ha det bra<3

Jeg tror noen av dere som leser, føler dere truffet nå- og da vil jeg si at jeg er her. Jeg og så utrolig mange andre. Vi er her, vi heier på deg- og du er verdt det. DU er verdt å være deg selv.

Det innlegget her ble langt, og jeg kjenner jeg får tårer i øya av å tenke på noen av dere som følger meg. Jeg vet hvor tøft det, jeg vet hvor vanskelig det er og hvor vondt det gjør i hjertet å ikke kunne leve som den man er. Men husk, det kan gå bedre enn du frykter.

Mest sannsynlig så vil det gå bedre enn du frykter.

Ikke skam deg for at du er deg <3 Du er mer enn bra nok <3

 

2 kommentarer
    1. Hei!
      Et godt og viktig innlegg. FOlk har nok med sine egne liv – men de er også opptatt av andres liv – spesielt når det ER noe å snakke om…

      Lag deg gode dager 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg