Folk flest ønsker ikke sosialhjelp Erna

Erna går ut i VG i dag, og sier at alle som mottar sosialhjelp, skal aktiviseres. Dette skal gjelde alle sosialhjelpsmottakere.

Og det her blir jeg provosert av. For som det er i dag, hvor det sitter en overlege på Nav, som verken møter eller snakker med pasientene sine. Hvor det sitter en lege som ser deg på papiret og bestemmer seg for at ; Nei her får man ikke sykepenger eller AAP. Og når man da ikke klarer å jobbe, så blir det sosialhjelp. ‘

Jeg har vært der, og det var et helvete! Hvis jeg da samtidig skulle bli pressa til ting jeg på det tidspunktet ikke klarte, så hadde jeg aldri kommet meg hit jeg er i dag. I dag er jeg på god vei med egen bedrift, og på vei vekk fra Nav systemet. Takket være folk rundt meg, og takket være en god dose positivitet og stå på vilje.

Folk flest ønsker ikke å gå på sosialstønad Erna. Folk flest ønsker ikke så lite å leve av. Ja lediggang kan være roten til mye vondt, men ikke alt som du skriver. Sykdom er roten til mye vondt, og det å ikke bli hørt eller tatt på alvor- er roten til mye vondt. Å bli tråkka ned av et system som egentlig skal hjelpe deg, er roten til mye vondt!

Det her er med på å gi et bilde av sosialhjelpsmottakere som late, og udugelige. Det blir som å rette pekefingeren mot noen, og bare si “ta deg sammen”. Det er en skam forbundet med sosialhjelp, og Nav, og denne skammen vil Høyre nå få til å bli enda større. Folk blir mer syke og deprimerte i møte med Nav, noen får diagnose PSTD..

Jeg er heldigvis ikke der jeg var, og skulder er bedre, og jeg har kommet meg opp. Jeg har fått god hjelp fra tiltak, men jeg står på sjøl. For å være avhengig av NAV og sosialhjelp- tro meg Erna, det tror jeg ingen av oss ønsker. Ingen av oss ønsker å ikke ha noe til overs i mnd. Ingen av oss ønsker å være ubrukelige. Ingen av oss ønsker å være syke .

Her setter du en stor gruppe med mennesker i en bås, og ikke en veldig fin bås. Det er en bås som det kun står et ord på ; UDUGELIG! Og hvis den følelsen noen gang har hjulpet mennesker til å bli bedre- så lykke til.

Jeg er ikke uenig i at det skal settes krav til mennesker som trenger hjelp, men da må det store forandringer til i systemet. Det her er ikke veien å gå, det er ikke det du skal starte med.

Du kan starte med å se på alle som har fått karenstid på AAP, og som har måttet gå over på sosialstønad fordi de ikke er friske. Du kan starte med å se på systemet på Nav, og la legene som bestemmer der ( over både fastleger og spesialister), få et krav om å møte pasientene sine.

Når mennesker på 60 år, midt i en kreftsykdom, blir satt i tiltak og blir bedt om å tegne det som gjør dem glad….. Jeg skammer meg over å se mennesker bli behandla på den måten. Det er flaut at Norge kan være med på å tråkke sånn på folk !

Det er mye å ta tak i Erna, men det forslaget her- det provoserte meg. Og er ikke det du bør starte med!

STEM RETT!

4 kommentarer
    1. Herremin hatt dama er jo gal, la henne få prøve systemet selv en periode. På tide å komme seg ned av sin høye hest, håper bare inderlig hu ikke får 4 nye år, for da går lille norge på dunken.

    2. Er blitt satt på Tiltakspenger fra og med mai 2021. Da jeg gikk ut i karensperiode ifra AAP – pengene 01.01.21. Det at jeg mottar tiltakspenger, som er omtrent halvparten av AAP, gjør at jeg hver måned må søke supplerende sosialstøtte. Jeg synes det passer utmerket, da jeg fra og med 2008, har nesten “blakket” meg helt på en advokatsak med eks-samboer og mitt barns mor. (Brukte ca. 300.000,- av oppsparte midler)
      Historien er at jeg bor i generasjonsbolig med min mor, og i november 2020 var jeg bortreist på et kortere arbeidsoppdrag. Min sønn tok mot til seg, å oppsøkte meg og min mor etter skoletid. men det var bare selvfølgelig bestemor som bare var hjemme. Han sa at han savnet sin pappa så mye, og avsluttet besøket straks med å si at bestemora måtte ikke fortelle det til noen at han hadde vært der. Hvis mora fikk vite det, så ble han å få ett helvete hjemme. Siden moren – etter min mening – er narsissistisk og dysfunksjonell. Dette i.flg. adv. Erik Mørch`s youtube – videoer i regi av foreningen2foreldre. Siden eksen er som hun er, så har det haglet anklager (falske sef.) i snart 13 år nå. Da har det akkumulert seg mange advokatsaker, ved siden av hele 4 voldsoffersaker i samme periode. Med at jeg havnet i AAP – karenstid, er meg velbekommet. Da har jeg fri rettshjelp, tilogmed uten egenandel ! Da kan jeg ta opp sakene i fleng. Og tiltakspengene kommer basert på meldekort – samme som AAP. Supplerende sosialstøtte er det fort gjort når søknadene er blitt elektronisk. Jeg har det bedre nå, enn jeg har hatt det på 20 – 25 år ! (Medregnet den tiden jeg var sammen med eksen!) Men i utgangspunktet bør ikke AAP – støtten taes ifra mennesker som fortsatt har utfordringer og er sårbar. Men jeg priser meg lykkelig at jeg har mistet støtten. Det som selvfølgelig hadde vørt langt bedre, er at fri rettshjelp skulle ha vært gitt også til AAP – mottakere uavhengig av inntekt !

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg