Når de som hater, er de vi skal stole på

Et flott innlegg om en nyinnsatt prest på tv2 nyheter. Presten Alex er den første i Norge som er ikke binær og transperson, og hele artikkelen er kjempefin. Og gjett om noen sitter hjemme og smiler og kjenner seg igjen fordi Alex tør være synlig og offentlig. Alex redder liv med å være synlig, hen redder liv ved å være i kirken, ved å være prest. Hen har en mulighet til å se de som ikke alltid blir sett og som mange ganger blir fordømt i kirken. Ingenting annet enn en fin artikkel som du kan lese her. 

Så gå vi gjennom kommentarfelt.

Og med hundrevis av gråte, lei seg og sinnafjes så blir vi litt nysgjerrig på hvem disse menneskene er og klikker inn på noen som vi har noen felles venner med. De som er lei seg , ler og gråter av dette innlegget er blant annet lærere, en psykiatrisk sykepleier, en fra mental helse, sykepleiere og helsearbeidere og en politikonstabel! Mennesker som vi stoler på skal ta vare på oss når vi trenger det, som vi stoler på når det gjelder ungene våre.

Jeg har nesten ikke ord, og det er så vanvittig skremmende å se. Mennesker som har fått stillinger i samfunnet som omhandler trygghet og behandling.. Mennesker som skal forebygge selvmord, og ta vare på de som trenger det. De hater, de ler og de er sinte over at en skeiv person er prest.

 

Hvordan skal vi stole på at disse er i stand til ¨å ta vare på skeive som trenger hjelp, når holdningene er som det her? Når de som har fått tilliten til å se oss på vårt sårbare, og de som skal være rollefigurer for barna våre- er de som hater? Med fullt navn i sosiale medier er de stolte over å si æsj med spyfjes bak…

Skal vi stole på at den politikonstabelen kommer til unnsetning når en skeiv blir trakassert ? Skal vi stole på at psykiateren på DPS ser den unge skeive som kommer, usikker og redd for fordommer og trenger trygghet og bekreftelse på at hen er som hen skal være?

Er det på tide å kreve en  holdningssjekk for å jobbe med mennesker?

Hva kan vi gjøre med dette? Jeg føler vi kommer til kort- gang på gang. Kjør debatt- og del gjerne.

 

 

4 kommentarer
    1. Måten folk uttaler seg på er forkastelig, men nødvendigvis ikke feil. Om vi så gjerne vil tro noe annet, så kan det jo være at denne presten har psykiske lidelser. Ikke-binær transperson? Jeg selv stiller meg undrende til mye rundt temaer som dette. Stadig leser jeg om trans og identitet, at gutter blir jenter fordi de føler seg som jenter. Hvordan vet, hvordan kan noen gutt i det hele tatt vite hvordan en en føler seg som en jente? Er det fordi hin har lyst å gå i kjole og sminke seg? Kan noen virkelig si at de føler seg som noe de aldri har vært? Kan noen virkelig mene at de er noe annet enn hva de ble skapt? Er jeg en hund, en kjøter? Kan en hetero forså hvordan en føler seg som homo? Kan en hest føle seg som en mus, eller mene at den faktisk er en mus? Jeg setter veldig på spissen her nå, men hvis en går bort fra at dette faktisk er psykiske lidelser, hvordan kan disse faktisk få et bra liv? Psykiske lidelser trenger forståelse, og mange med psykiske lidelser trenger hjelp fra profesjonelle som innehar kunnskap om tema. Hvordan kan man få det når man benekter, og heller krever at man skal akseptere noen for å være noe det ikke er? En ikke-binær transperson og prest? Okeeeeei….. 🐰

      1. Jeg vet nesten ikke hva jeg skal svare jeg. Hvorfor skal det være så vanskelig å respektere andre mennesker? Det er dobbeltmoralsk med skeive som er transfobiske. Det er ikke alt jeg skjønner her i verden heller, men å støtte hets og hatkommentarer gjør jeg ikke. Det går ann å respektere og akseptere selv om man ikke forstår, og det går ann å lære. Å skrive æsj, spyfjes og andre kommentarer er usmakelig uansett hva man ønsker og forstå eller ikke.

          1. Wow. Bra svar! Dobbeltmoralsk at flere skeive er transfobiske ja. Men om du leste innlegget mitt så skriver jeg om hat og hets i kommentarfelt. Og kalle noen mulig psykisk syke fordi man ikke forstår, det er det samme som ble sagt om lesbiske og homofile også for ikke mange år siden. Og det er mange som fortsatt mener at alle skeive er psykisk syke. Du sammenligner et menneske med en hest som kan føle seg som en mus…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg