Kan det bli for mye kropp ?

Jeg tenker spesielt på det som det snakkes en del om nå, som er det nye dating programmet som skal starte opp hvor alle deltakere skal være nakne. Og jeg vet egentlig ikke helt hva jeg syns om det..

Fint at alle kropper skal vises, og kanskje det er noen som føler seg tryggere i sin egen kropp ved å se andre sine. Men jeg tror ikke Hege på 20 år hadde vært noe tryggere i sin kropp fordi ho så nakne kropper overalt. Og det blir fortsatt et veldig feil fokus for meg.

For den selvtilliten vår, den kommer ikke fra kroppen. Den kommer innenfra.

I dag er Hege på 20, blitt Hege på 42- med en kles størrelse i L og Xl,  og jeg har ikke noe dårlig selvtillit eller selvbilde. Jeg har heller ikke noe behov for å være naken, for å bevise det. For det at jeg har det bra med meg selv, det kommer kun innenfra. Og jeg tror ikke vi lærer oss å være glad i oss selv, med å se nakne kropper hele tiden.

Jeg tenker jo at nakenhet bør være litt privat da. Og det tenker jeg litt bør være forbeholdt den du ønsker å være med. Fordi er du glad i noen, sånn helt oppriktig glad i noen- så er jo det mennesket det fineste du vet uansett. Og det bør holde. Fordi du er bra nok.

Det bør ikke være noe press på å kle av seg, uansett størrelse eller utseende. Og jeg syns den kroppspositiviteten tar helt av. Det er fint ord for å forsvare at man vil vise seg naken.

Det er på en måte ingen intimgrenser lenger, som kanskje skal være litt spesielt mellom to nære da. I dag så er det sex med flere forskjellige på ungdomsprogram som ex on the beach, to som aldri har møtt hverandre har sex første kvelden på et matprogram. Kropp skal være så positivt at det omtrent skal være normalt å kle seg naken hele tiden. Og et utrolig fokus på sex.

Men er det helt greit ?

Men igjen, kanskje det er bare meg, og at det er alderen min.. Jeg syns jo selv at jeg er en person som har et ganske åpent sinn, og syns bare alle skal få være seg selv. Men vi er ikke bare kroppen vår, er vi vel? Vi er så utrolig mye mer enn det- og  kanskje det glemmes litt da, i det som  kalles kroppspositivitet..

Vil gjerne høre andres meninger her, så kjør på i kommentarfeltet 🙂

4 kommentarer
    1. Nyansert og godt snakka! Jeg tror kroppspositivisme kan oppleves som krampaktig og presse enkelte enda mer. Måtte blogge om det sjøl….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg