Det handler mange ganger om liv eller død

En fersk analyserapport fra skeiv ungdom viser at unge skeive sliter mer enn før. Med depresjon, dårlig psykisk helse og de sier det er mer snakk om selvmordstanker hos unge skeive. Mer om det her.

Det er SÅ ALVORLIG! Og jeg skulle så ønske alle kunne ta seg litt i nakken og gjøre noe med det. For det er ikke alltid så mye som skal til. Vis at du bryr deg, fortell barna dine at du elsker dem uansett. Fortell dem at de er bra nok, uavhengig av legning og kjønnsidentitet. Fortell dem at de skal være seg selv, og at det er mer enn godt nok .

Vi kan ikke miste mennesker til selvmord fordi de ikke føler det er trygt å være skeiv. Fordi de ikke er trygge på seg selv.

Det her gjør meg vondt langt inni hjertet, og jeg ber dere alle om å gjøre noe med det. For vi skeive kan ikke kjempe den kampen her alene. Vi har ikke sjans til  komme dit vi ønsker med å kjempe alene. Vi trenger deg.

Fordi at for noen så handler det om trygghet eller utrygghet. For noen så handler det om liv eller død.

Kjøp et armbånd, en pin, et flagg … et eller annet som viser dine verdier. Et eller annet som gir de rundt deg et signal på at du er en trygg sone. Som viser de at sammen med deg kan de være seg selv.

Det snakkes om ideologi og politikk når det snakkes om skeive, men jeg er ingen av delene. Jeg er et menneske, men helt naturlige følelser. Når det snakkes ideologi, så føles det ikke om som det snakkes om mennesker som meg- men jeg vet jo det er det.

Så vær så snill- ikke bare rist på hodet hjemme og syns det er trist med mye fordommer. Ingen kan forandre verden med å gjøre ingenting. Og ingenting trenger ikke være så mye. Men det lille du gjør- det kan redde liv.

Jeg får så enormt mange meldinger fra folk som ikke tør å leve åpent som skeiv. I alle aldre… Det er så trist, så utrolig trist. For det gjør noe med deg, å ikke kunne være seg selv. Og mange orker ikke til slutt å leve sånn.

Vi kan ikke ha det sånn i 2022. Virkelig ikke. Så ta grep folkens, snakk med de du har hjemme- fortell dem om og om igjen, at de er bra nok som de er . Skeiv eller ikke.

Vær så snill å ta en prat <3

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg