Det her gir meg en dårlig følelse…

Det her er tøffe saker, og jeg får en skikkelig vond følelse når det nå står i avisa at man helst skal ha null nærkontakter de neste to ukene. Det er desember, det er en tid som er så vond for så mange mennesker, og resultatet av det her tør jeg nesten ikke tenke på.

Ja jeg skjønner hvorfor vi gjør det, jeg skjønner at smitten må ned og jeg skjønner at mange blir alvorlig syke av det her. Jeg forstår at helsesystemet vårt ikke må kræsje. Men hva med psykiatrien? Hvordan vil de klare seg framover ?

Jeg lurer på hvor mange som blir syke av å være isolerte, av å bli permitterte og syke av frykt og engstelse, og å ha null nærkontakter. Syke av å ikke ha nærkontakt med andre mennesker. For facetime er fint det, men det er ikke i nærheten det samme som å være fysisk sammen med et annet menneske.

Det må være lov å bruke litt sunn fornuft her, og å ta vare på de som trenger det mest, på en fornuftig måte hvor vi likevel følger retningslinjer og smittevern. Det tror jeg vi må, for jeg tror de forbudene og retningslinjene her, kan drive folk fra sans og samling til slutt.

Og det er så til og fra. Det er så uklare regler og anbefalinger at mange ikke gidder å lese de lenger.

Det er Desember, og det er snart jul. Hva gjør det med mennesker og bli isolerte i en tid hvor folk skal ha det litt bedre enn ellers? Hva gjør det med noen å se sosiale medier flomme over av bilder hvor folk koser seg med familien sin? Hva gjør det med noen som ikke har det så lett fra før?

Det her gir meg en skikkelig dårlig følelse i magen, og vi skåner ikke alle her. Vi skåner ikke de som sliter psykisk, vi skåner ikke de ensomme. Vi gjør det tusen ganger verre for dem. Og ensom tror jeg får en helt ny betydning for mange framover. Og ikke til det positive.

Vi må tenke alternativt, og vi må tenke litt annerledes. Kanskje vi nettopp i år må bortprioritere de man har det morsomt sammen med, for å velge noen du vet har det vondt og vanskelig. Jeg tror det krever en innsats fra oss alle, for å se de som trenger å bli sett. Til å ringe oftere, til å gjøre det man kan samtidig som smitteregler følges.

Det er ikke bare mennesker som sliter med korona, og følgende av det. Det her blir det så utrolig store konsekvenser av, for mange mennesker i ulike situasjoner,  og det skremmer meg litt.

Gå tur er fortsatt lov, så be med deg noen som trenger det på tur kanskje ? Hold avstand, men vær der for hverandre. Det kan bare gjøre ting bedre for noen, og det er vel i utgangspunktet det julen bør handle om. Ta vare på hverandre på den måten som vi kan og får lov til…

Det er ikke alle som er like heldig, og det er ikke alle som har noen rundt seg. Kanskje du kan være den som tar kontakt med noen som trenger det i år?

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg