Drama i bloggens verden

Mobbing er brutalt. Mobbing er noe som går hardt utover hverdagslivet til de som blir mobbet, og det kan ødelegge liv for alltid . Ofte er satire og mobbing noe som diskuteres sammen, og det er kanskje ikke helt lett å skjønne hva som er hva.

Så hva er forskjellen på satire og mobbing ? Satire strekker seg ofte oppover, mot toppen og mot de som har makten, med en humoristisk vinkling.  Mobbing retter seg mot den svake, og er ondskapsfullt ment.

Det er nok mange som har fått med seg drama på blogg.no de siste dagene hvor kokkejævel har føt at kjerringtanker mobber han. Hun har en blogg hvor hun skriver om toppbloggere, og det er litt det samme som når Se og Hør skriver om kjendiser. Jeg kan forstå at han blir lei, og jeg kan forstå at han også blir fristet til å trykke seg inn å lese. Det jeg derimot IKKE forstår, er at dette måtte bli offentlig. Og når han sier han blir mobbet, for så å lire av seg det han gjør.. Da mister jeg litt fokus på hva som var meningen med det innlegget. Fordi… to vrange gir ikke en rett.

Jeg tror ikke kjerringtanker her har gitt kokkejævel søvnløse netter med bloggen sin ( Det er mine tanker og så absolutt ikke noe påstand) . Det er skrevet humoristisk, med en snert ironi og satire- og vi må ikke være så selvhøytidelige at vi ikke tåler det. Når det er sagt, så har jeg lest alle innleggene hennes med et smil og ikke et innlegg har ødelagt noe for meg, om hvor artig og fine innlegg jeg syns kokkejævel har. For han liker jeg også, og jeg har hatt mange gode lattere til innleggene hans.

Jeg liker begge bloggene, og det er fint at de har skværet opp nå og finni sin balansegang som begge er fornøyd med.

Men ærlig snakka ! Det her er blogger. Det er ikke en nødvendighet i livet, det her er et luksusyrke som mange drar gode penger ut av. Det er jo ikke til å stikke under en stol.

Blogger ble til for at andre skulle bli sitt beste jeg, og mange bloggere tjener ufattelig mye på å selge ting som skal få unge jenter til å føle seg bedre, og kjøpe seg bedre. Det er en kvalm og skitten buisness som for det meste har gått på å få andre til å føle de ikke er bra nok.

Derfor liker jeg at det er litt voksne mennesker som har følt litt av hvert på kroppen som troner toppen av listene 🙂

Derfor liker jeg blogger som kjerringtanker, kokkejævel og vibbedille. Jeg liker at det er normale, voksne folk som skriver om et helt vanlig og ordinært liv. Men til og med voksne, normale mennesker ryker på en smell og drar det kanskje lenger enn hva som var planen. For det er kanskje utfordringen når det meste skrives om. Da er kanskje den ” vær varsom” plakaten blitt litt usynlig.

Jeg skjønner at det er to som har hatt en klinsj her, en svært offentlig en også sådan, men som nå har valgt å rense opp “bak kamera”. Og det heier jeg på 🙂 Alle kan gå på en smell, men å finne ut av det i felleskap- det er en god egenskap.

Og jeg håper dere begge fortsetter å blogge 🙂 Jeg skal i allefall fortsette å lese begge to 😉

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg