Er det du som kommer hjem?

Hva betyr det å komme hjem? For meg så har det å komme hjem, vært en veldig lang prosess hvor jeg har endt opp med å komme hjem. I meg selv. Jeg har gått fra å late som hvem jeg er, til å være den jeg er.

Bare de siste to ukene , hvor det meste har dreid seg om virus, så har jeg fått 4 meldinger fra noen som er igjennom det samme jeg var for noen år siden. Som har googla seg fram til å finne bloggen min. Og jeg kjenner meg så godt igjen. Fire ulike personer og historier men med mange likhetstrekk. Jeg blir utrolig rørt over at de velger å åpne seg for meg og at deler sin historie med meg.

For noen år siden så var jeg i den situasjonen noen av de sitter i nå. Jeg googla så mye. I håp om å finne en oppskrift på veien videre. Jeg ville så gjerne finne noen ord som ga meg motet jeg trengte, og som kunne fortelle meg at det ville gå bra. Jeg fant aldri det, og jeg følte meg utrolig alene en periode. Lite viste jeg da at den oppskriften jeg søkte etter, den hadde jeg selv. Det er ingen oppskrift å finne på å være seg selv, hos andre. Vi kan finne likhetstrekk, og vi kan kjenne oss igjen og vi kan bli inspirert. Men oppskriften, den har du selv.  Kanskje den ikke er ferdig enda, men at den lager seg underveis. Kanskje du også må slumpe litt og satse på at det går bra.

Tenk om det kunne vært 1 dl med kjærlighet, 1 dl med prat, 4 dl med mot, 3 dl med trygghet og 1 liter som skulle fortelle deg at det går bra. Det hadde vært oppskriften sin det. 

Sånn er det ikke. Jeg kan ikke gi deg noen oppskrift på hvordan du skal stå fram. Men jeg kan forhåpentligvis motivere og gi inspirasjon, og jeg kan fortelle deg at det kan gå bedre enn du frykter. Og den sjansen, den er ganske stor.

” Trygve Skaug”

Kanskje du også, i en periode, må godta at du er alene med de tankene og at det er greit det også. En så stor livsomveltning som å stå fram i voksen alder, er noe de fleste tar langt fra lett på. Det er en langsom prosess som strekker seg over år med grubling. Jeg har ikke lenger tall på alle meldinger jeg har fått siden jeg startet bloggen, og det er en ting som går igjen hos de fleste. Og det er dårlig samvittighet. Dårlig samvittighet for barn, ektefelle og familie. Dårlig samvittighet for å velge seg selv.

Jeg tror at ved å velge deg selv, så velger du dine nærmeste og. Du velger å være ekte og ærlig og du velger å la noen få komme så under huden på deg at du viser de hvem du er. Og at du er lykkelig, det tror jeg kommer alle de rundt deg til gode til syvende og sist.

Det er ikke et valg du har tatt. Følelsene kan vi ikke bestemme hvordan skal være, men vi kan velge hva vi gjør med det. DU har rett til å leve det livet DU er ment for og DU fortjener det.

Det er ikke noen sykdom du har fått. Du har rett og slett fått evnen til å elske et annet menneske. Bruk den, for det er du verdt.

Og vit at det er mange i samme situasjon. Og at vi er mange som heier på kjærligheten .

God påske <3

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg