Er det nok å være seg selv ?

Det er lett å skrive at man er bra nok. Og det høres så riktig ut. Men hva skal til for at vi føler oss bra nok ? Bra nok for oss selv.

Grunnen til at jeg er litt opptatt av dette er vel at jeg og har jo også kjent på følelsen av å ikke være bra nok. Og det jeg gjør jeg jo til tider enda og , selv om det er for småting å regne nå. Jeg har blitt trygg i meg selv , jeg er snill og jeg bryr meg om andre mennesker. Det mener jeg er bra nok. Sommerkroppen gir jeg blanke i , og skifter gjerne på stranda eller hvor som helst. Kropp er kropp!

Jeg bryr meg ikke så mye om lenger om andre er enig med meg eller ikke. Det er lov å være uenige og jeg må ikke late som om jeg er enig med noen for å bli likt. Jeg er den jeg er og vil omgi meg med mennesker som det holder for. For jeg holder faktisk som jeg er !

Og det gjør du og .

Vi må starte med barna våre. Bygge en god selvtillit som gjør at de føler seg bra nok selv om de ikke får en 6 på skolen. De er bra nok om de velger realfag istedenfor høyskole. De er bra nok som de er . Om de er homofile, om de er norske eller har en annen etnisitet. Ved å være seg selv , så er de bra nok. Jeg tror livets utfordringer er enklere å takle om man er trygg i seg selv.

Og det skremmer meg at så mange unge sliter med seg selv og sitt eget selvbilde. Hva er det vi påfører dem som gjør at dem må være så vellykket i alt? Og hvem bestemmer hva som er å være vellykket ?

Jeg er hjelpepleier av yrke og jeg har i alle år hørt at jeg burde blitt sykepleier. Men hjelpepleier passet bedre for meg og jeg trengs jeg og. Nå går jeg på skolen igjen for å videre utdanne meg , men det er fordi jeg ønsker det selv og dette er min vei å gå. Det som passer for en , passer nødvendigvis ikke for en annen. Heldigvis! Og kvaliteten på livet ditt går ikke ut på hvor godt utdannet du er eller hvor flott bil du kjører. Det går på om du er lykkelig med det du er og har.

Være seg legning, yrke, etnisitet eller venner man har. Hvorfor er det så vanskelig for oss å føle oss bra nok ?

Godta at vi er som vi er. Og det holder det. Om du har krøller eller slett hår, for mange kilo eller for få kilo . Gjør ting som føles bra for din egen skyld.

Klart vi skal ta vare på oss selv både fysisk og psykisk men det må gjøres fordi man ønsker det selv. Også er det kanskje greit å slutte å fortelle andre hvordan de bør leve livet sitt ? Man kan støtte , hjelpe og oppmuntre hverandre men til syvende og sist så gjør man sine egne valg her i livet. Og man må lære av sine egne feil. Og få styrke av sine egne egenskaper. Ingen andre er bra på å være deg , det er det bare du som er.

Og det holder… i bøttevis ..

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg