Finnes ingen homofile her

Det problemet har vi ikke her, er ofte strofa jeg hører når jeg snakker med ansatte på sykehjem om skeive. Og den strofa sier meg det meste.

Det sier meg at det stedet ikke er en trygg sone for skeive. For selvfølgelig har det vært skeive der. Og skeive er ikke et problem. De av oss som er skeive er like de som ikke er skeive. Men kunnskap og kompetanse trengs om alle mennesker, uansett legning og kjønnsidentitet. Kunnskap trengs for å skape trygghet. Og trygghet trengs for å skape tillitsbaserte samtaler.

Og har man trygghet og tillit i en samtale, så tør man kanskje lettere være ærlig og åpen om seg selv. Mulig de da tør å si hvem de er, fullt og helt.

Hvorfor er det viktig? Det er vel ikke noe stor greie, tenker du kanskje.

Men for den det gjelder- så er det det.

Skeive har i alle år opplevd fordommer. Mange av de eldre i dag har opplevd å være stemplet som kriminell og sinnsyk, og det er ikke noe som legges vekk uten trygghet. Fordommer, netthets og hat blir mer og mer synlig og skremmer mange fra å være åpne. Og kanskje enda mer de som er vokst opp tidligere på 1900 tallet.

Trenger du og din bedrift å ha en fagdag med fokus på skeive, så ta kontakt med meg. Det trenger ikke være mye å lære. Du trenger ikke kunne alle bokstaver og betegnelser for å skape trygghet, men noe kunnskap og kompetanse gir trygghet. Og trygghet gir økt livskvalitet. Å kunne være seg selv, gir økt livskvalitet.

Ta kontakt, så kommer jeg gjerne en tur og prater med dere.

For det handler om å bry seg, å være en alliert, og å akseptere mangfoldet vi mennesker er.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg