Hva betyr pride for deg ?

Jeg hadde en liten spørreundersøkelse på ulike sosiale medier hvor jeg spurte om hvilke ord  folk tenker på i forbindelse med pride. Det er så fint å se hvordan vi tenker ulikt på ord, og hvilke ord vi forbinder med ting. Det strømmer inn mange forslag, og jeg kjenner jo at jeg blir stolt av hvilke verdier pride fremkaller hos folk.

Livskvalitet    Kjærlighet    Stolthet     Samhørighet    inkludering     Verdighet Verdi  Glede    Mangfold    Fellesskap    Frihet       Respekt     At alle er like      Støtte    Markering     Fest       Kjærlighetsbehov 

Se på alle de fine ordene, og smak litt på hva hver og en av de betyr. Det her er store ord, som betyr masse for mennesker. Det er hva vi lever for, og hva vi ønsker oss alle sammen. Vi ønsker kjærlighet fra den vi elsker, og vi ønsker å dele den gleden det er å være forelska med andre mennesker. Mange lever fortsatt i skjul og er i hemmelige forhold med en av samme kjønn. Den følelsen når man bobler over av forelskelse og beruselse må være vanskelig å skjule og å gjemme seg fra. Når øynene stråler av glede, så er det ikke lett å ikke vise det til andre.

Det er ikke lett å hele tiden skulle skjule hvem man er. Det vet jeg så innmari godt, og jeg skulle så ønske at flere fikk mot til å stå fram som den de er. Det gir en helt annen livskvalitet og en helt annen trygghet.

Det gir en trygghet inni seg selv, som nesten ikke kan beskrives. Tenk deg å ikke måtte være forsiktig med hva du sier til andre lenger, tenk om det ikke gjør noe at de rundt deg blir helt kjent med deg. Tenk om de syns det er helt greit at du er den du er og elsker den du gjør. Det kan gå bra<3

Når jeg ser hva Pride betyr rundt om, så er det så viktig i år at vi når ut likevel, dog på en annerledes måte enn ellers. Det skal vi klare, og det er viktig å være synlig. Samtidig er det viktig at du som enkeltperson viser dine omgivelser at du er inkluderende og støttende. Det kan være hvem som helst rundt oss som lever skjult med legningen sin. Det var ikke mange som hadde gjetta at jeg er lesbisk, og en god venninne mente hun hadde en super “gayradar” , men den hadde ikke slått ut på meg 😛

Og det viser vel litt at det ikke er noe prototype av homofile og lesbiske heller. Vi kommer i alle slags former og størrelser og farger, som resten av verdens befolkning.

Derfor … gjør det synlig at du aksepterer kjærligheten. Det kan være noen som kjenner deg som trenger det…

2 kommentarer
    1. Er jo det samme hva slags legning folk har. Vi er jo alle like. Men så har jeg fundert på en ting. Er det å være pride, det samme som å være klovn og delta i maskeradeball? Å vinne respekt for en legning handler vel ikke om å kunne kle seg som et fugleskremsel og rope ut sitt budskap. Å være pride handler vel også om å gå i dress/kjole og være finansmann/kvinne?
      Må man skille seg så innmari ut? Hvilken hensikt vil så det være? Er jo ikke sikkert det er alle som passer inn i dette farverike klovnespillet.

      1. Det er litt av poenget mitt med å være synlig. At vi er like forskjellige som resten av befolkningen. Men når det er sagt så tror jeg ingen ville sett en parade med folk kledd i dress, så for å få fram et viktig budskap så er det viktig å lage litt show ut av det. Og pride er en uke som betyr utrolig mye for mennesker som da føler seg helt godtatt og kan være seg selv. Målet mitt med denne bloggen er å vise nettopp det, at det ikke er noen prototyper på noen av oss.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg