Hvor viktig har en klem blitt ?

I dag er det den store klemmedagen, og hvem skulle tro hvor viktig en klem skulle bli for oss. Hvem kunne sett for seg at det ikke er lov å klemme hverandre?

Jeg har noen få jeg klemmer, og dem klemmene setter jeg enormt pris på. Noen i min helt innerste sirkel som jeg klemmer ofte. Men verden utenfor er det nesten blitt helt naturlig å holde avstand til.

Og det er rart. På nyhetene i dag så skulle det vært klemmebilder, men isteden forteller alle hvor mye de savner en klem og hva det gjør med oss.

Ja, for hva gjør det egentlig med oss? Klemmene og nærkontakten vi får som barn er helt avgjørende for utviklingene vår, og sånn er det vel når vi er voksne og. Nå har vi kanskje sett det, hvor viktig det er med nærkontakt og en klem. Det er noe vi kan ta med oss i jobbene våre, kanskje spesielt i helsevesenet hvor de fleste møter hansker og hastende besøk. De møter sjelden pleiere som har tid til litt snakk og en klem. Berøring er superviktig, og det gir også smertelindring.

Det innlegget her hadde jeg i Fagbladet for noen år siden ; ikke kjenne nærhet til andre mennesker.

Det er skrevet før Koronaen sin tid, men det setter litt ting i perspektiv, og kanskje vi kan se litt med andre øyne på de vi vet er alene og ensomme. For de fleste av oss, har kjent litt på den ensomheten nå, og det rare greiene med å ikke klemme hverandre. Og for noen, så er det livet . Hver dag uten berøring fra andre mennesker…

Jeg har jo sagt at jeg ikke er en klemmer, men det er ikke det at jeg aldri klemmer folk. Jeg klemmer bare ikke dem jeg ikke kjenner eller er nærme. Mine folk og venner og bekjente, som jeg er glad i, dem gir jeg gjerne klemmer. Eller jeg gjorde det i allefall.

Før pandemien satte en stopper for det. Nå tror jeg at jeg kunne klemt de fleste, kjente eller ukjente 😛

Den nærkontakten, og den berøringen- det er så utrolig viktig for oss mennesker

Det er forsket på at en klem, en god klem fra en du bryr deg om, gir helsegevinster fysisk og psykisk, og reduserer stress. Det gir positivitet og trøst, og det å få en lang klem av en du er trygg på- det kan være så godt på så mange måter.

Å klemme noen som er lei seg, det er nesten som å si at jeg tar litt av smerten for deg. Jeg kan stryke deg på ryggen , og bare holde rundt deg litt- så kan du bare stå her å føle deg trygg. Når ikke det er så mye å si, så sier en klem alt som trengs. Nå blir vi isteden stående å se på hverandre, og ikke helt vite hvordan vi skal oppføre oss.

Jeg håper 2021 vil etter hvert bli mer normalt, med klemmer og sosial kontakt. Med mindre avstand og nærere kontakt <3 Og jeg tror aldri jeg vil ta en klem for gitt igjen ..

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg