Hvorfor legges all skyld på ungdommen?

Jeg leser et innlegg i Fredrikstad blad i dag, rettet mot ungdom fra 15-20 år og med beskjed om å avstå fra sosial aktivitet Hun som skriver , påpeker at det ikke gjelder bare ungdom, men retter alikevel innlegget spesielt mot dem.

Og her er jeg litt uenig. Ja mange ungdommer er sammen, og mange klarer ikke holde avstand og her må nok vi som foreldre trå litt mer på banen. For også her jeg bor, så ser jeg mange barn sammen på tvers av klassetrinn og kohorter. Det er ikke greit.

Men jeg snur litt på det, og lurer litt på hvorfor de ikke er sammen? For hvordan i all verden skal de se viktigheten av det når voksne fortsatt arrangerer fester, og julebord og samlinger? Gjør hva jeg sier, men ikke som jeg gjør ?

De bølgene som har vært her i Østfold med store utbrudd, stammer fra samlinger med voksne mennesker. Med religiøse treff og bryllup. Og det ser jo  ungdommene våre og . Og selvfølgelig blir det da vanskelig å forstå hvorfor de skal avstå fra alt om ikke voksne gjør det.

Hun spør om ungdommen har tilstrekkelig sterk moral og om de kan avstå  egne behov for å redde andre, og den syns jeg er drøy når vi ser hvor smitten spres. Det kan ikke forvente annet av ungdommen om ikke voksne kan gjøre det også. Så her syns jeg pekefingeren er rettet litt feil.

Ja det er lov å ha samlinger på leid lokale, og den kristne menigheten i Sarpsborg nå, har fulgt reglene. Men er det ikke lov å ha litt sunn fornuft også? Vi blir bedt om å holde oss hjemme, vi har hjemmeskole og hjemmekontor digitalt. Det må da vel gå an å forkynne digitalt også?

Eller gjelder fortsatt håndspåleggelse?

Jeg vet ikke, og jeg skjønner ikke hvorfor de fortsetter å treffes mange om gangen. Jeg forstår det ikke.

Hold dere hjemme, ha få nærkontakter- er anbefalingen. Og det er en anbefaling for en grunn.

Kan det ikke kjøres på teams da ? Ha møter i fellesskap der som resten av oss må. Som ungdommen vår må. Som må avstå fra fysisk aktivitet i ordna former og som må ha hjemmeskole.

Jeg forstår ikke helt den greia, men jeg syns det er urettferdig å rette all kritikken mot unge mennesker når vi ser at de store bølgene ikke kommer fra dem, men fra de som skal være rollemodellene deres.

Det her gjelder alle, unge som voksne. Og voksne bør vel gå foran med et godt eksempel her først og fremst…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg