Hvorfor skal det ha noe å si for deg, hvem jeg er?

Hva menes med toleranse? Hva legger du i det ordet?

I dag så er det FNs toleranse dag, og det er noe som bør markeres. For hvorfor er det så mange av oss så har så lite toleranse for hverandre. Hvorfor skal det ha noe å si hvem vi elsker, hvem vi er, hvordan vi ser ut og hva vi tror på?

Hvorfor trenger vi fortsatt en dag med fokus på toleranse for hverandre?

Jeg spør meg jo om det samme ganske ofte når meldingene strømmer inn fra mennesker som har så utrolig mye å si om min legning, og det at jeg er åpen om det. Jeg undres stadig over all intoleransen og all uvitenheten som fortsatt finnes.

Det undrer meg hvorfor noen gidder å bruke så mye energi på noe de ikke får gjort noe med, og med noe som ikke berører dem. Jeg skjønner ikke det helt. Men jeg skjønner, veldig godt, at en slik dag fortsatt trengs.

Jeg skjønner at den kampen her, for å akseptere hverandre- tolerere hverandre- den må kjempes hver dag, hele tiden. Og vi må stå opp for hverandre. For som Trygve Skaug skriver her;

Det må vi gjøre for hverandre. Vi må si fra! Vi må våge å stå litt opp for hverandre, når urett oppleves. For INGEN skal måtte oppleve hets og hat for å være seg selv. Uansett legning eller hudfarge eller tro.

I dag så virker det som det er greit å si hva som helst til hvem som helst, og hvis noen føler seg tråkket på- så hyler mange om krenkekortet. Men det handler jo ikke om det. Ikke alt dreier seg om å bli krenka, det dreier seg om å bli såra og å ikke bli tolerert for den man er. Det er så mye mer alvorlig enn å bli krenka.

Vi er ulike, og det handler om å omfavne disse ulikhetene og akseptere hverandre likevel. Respektere hverandre. For uansett hvem vi elsker, eller hvordan vi ser ut- så er vi mennesker alle sammen.

Vi er OSS- uansett. Og bør lære oss å stå mer sammen, enn fra hverandre.

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg