Ikke fortell meg hvem du vil jeg skal være

For det er ikke helt sånn det fungerer.

Og jeg trenger faktisk ikke at alle liker meg, eller er enig med meg. Det jeg trenger- er å få være meg.

Dette skriver jeg litt i lys av alle terapiformene som blir tilbudt meg, og alle som så gjerne vil si at mitt liv går imot deres tro. At jeg synder, kommer til helvete og drar alle som kjenner meg med i fallet. Det her skriver jeg fordi jeg fikk en melding fra en far som mener han har gjort sønnen sin frisk av homofili med å benytte kristen terapi, som han kaller det. Det følte han at han måtte dele, og han var svært behjelpelig med kontakt om jeg ønsket å prøve.

Men det er ikke JEG som har et problem med at jeg er lesbisk. Jeg sliter ikke med det, og det kan hende sønnen din ikke hadde gjort heller- hvis han hadde en far som aksepterte han som han er. Isteden så må han i terapi fordi den han er, ikke funker for faren. Og resultatet vil antagelig være at han aldri kommer til å slippe deg inn i hans innerste tanker. For det han føler og tenker- det er ikke bra nok for deg.

Og jeg grøsser langt inn i ryggmargen av tanken. DET ER IKKE GREIT! Det er utrolig vondt og trist å lese at barn fortsatt opplever det. Og det opplever de hjemme, bak de fire veggene som skal være deres tryggeste havn. Der får de beskjed fra de menneskene de elsker mest, at den de er- ikke duger. Den de er- er ikke bra nok.

Det er ikke greit at du ikke godtar ungene dine som de er. Hvis du forventer å få barn av plastelina, så du kan bestemme hvem de skal være og hva de skal gjøre, så burde du kanskje ikke hatt barn. Barna våre er ingen leketøy som blir som vi forventer.

De er seg selv, og er det noe vi skal gjøre som foreldre, så er det å elske de ubetinget, og lære de å elske seg selv. Og godta at de er annerledes enn oss, tenker annerledes. Vi skal egentlig glede oss over en selvstendighet og at de er seg selv. Den tryggheten skal de få hjemmefra.

De skal få høre hvor bra de er, kun ved å være seg selv.

Tårene rant når jeg leste den mailen, samtidig som om kroppen dirret av sinne. At Norge fortsatt kan godta denne formen for terapi, er over min fatteevne- og så utrolig balleløst og pysete av Norges ledere. At dere som regjerer, ikke klarer å gi et nei her- og bli ferdig, det gjør at jeg ikke føler meg trygg.

Jeg føler meg ikke trygg på at Norge er for et inkluderende samfunn.. Jeg vet det er tatt opp, og jeg vet det er på vent, men det har det vært altfor lenge- og nå må det tas tak i .

Men det hjelper ikke hva som sies, når handlingen er fraværende.

La folk få være seg selv, være den der er. La andre få lov til å være lykkelige, og elske den de elsker. Å være homofil, lesbisk, bifil eller trans er ingenting skummelt. Det er normale følelser, og det betyr at du er i stand til å elske et annet menneske.

Ikke la noen tro at du ikke duger akkurat som du er <3

Og vær så snill å ikke si til ungene at de ikke er bra nok. Det vil følge dem hele livet. Les deg opp, lær deg litt om hva homofili er. Det er ingen skam, og det er ikke noe man velger heller.

For det er ikke opp til andre og bestemme hvem vi selv er, og hva vi føler.

Det er bare kjærlighet .

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg