Ingen forandrer ting med å være stille

Oppi skogen her så har jeg det utrolig fint, og verden viser seg på sitt fineste nå om dagen. Og noen ganger så føles det som om jeg har sovna og våkna opp i en annen verden. En verden, og et land som er ganske skummelt. Og som er så langt fra hvordan jeg ønsker vi skal ha det.

Jeg får ofte høre at jeg er naiv og godtroende, og det er helt greit det. Hvis det er det eller å være full av hat, så velger jeg naiv. For jeg tror jo de aller fleste ønsker å ha det bra. Og å være snille mot hverandre.

Men det virker som det drukner litt i all hatet på nett om dagen…

Jeg har noen ganger vanskelig for å tro alt det hatet som florerer rundt omkring. Og jeg skjønner det ikke.. Jeg fatter ikke at det skal være greit for mange å si så stygge ting til andre mennesker. Det er skummelt, og ofte så tar jeg meg i å tenke at det føles ut som verden blir mer og mer skremmende..

Da er det godt å være i min egen boble her. Men så tror jeg også på at vi ikke kan forandre ting med å være stille..

Jeg er jo  aktiv offentlig, og det jeg må ta på kjøpet da- det er alle kommentarer og eder og galle som mange har behov for å spy ut. Og hvorfor?

Føler noen seg bedre ved å snakke stygt til andre? Er det en makt greie? Få andre til å føle seg små og elendig? Eller er det at det er lett å hause hverandre opp på nett ? Blir man mer impulsiv og ukritisk av det ? Av å være i flokk? Hate i flokk?

Det er så utrolig skummelt, fordi vi ser flere og flere eksempler på hva hat og impulsivitet kan føre til. Vi vet nok fra historien vår, til å skjønne hvor skummelt det er..

Hvilken verden er det ungene våre vokser opp i ? Og hva kan vi gjøre for å snu det ?

Jeg tro vi må våge å si fra. Vi må våge å stå opp for hverandre. Si fra til de det gjelder at det ikke er greit. La de stygge kommentarene drukne litt i bra kommentarer. Så bør kanskje media også ta litt ansvar med å modere og stenge kommentarfelt.

Vi bør alle ta litt ansvar kanskje ?

For selv om vi er aldri så uenig, eller ikke forstår hverandre- så kan ikke trusler og hat og hets være greit uansett.

 

1 kommentar
    1. Skjønner ikkje kvifor ein har behov for å ytre seg så til dei grader ekkelt på nett eg.Skremmande.Lurer på åm dei same hadde tort snakke slik og.
      Ein bør tenke at har eg ikkje noko positivt å skrive så la vere

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg