Jeg føler meg ikke noe tryggere enn i fjor

Mamma, hvor er du? Ikke kom på Londonde skyter oss her. Stemmen til min eldste var full av skrekk og når jeg lukker øynene så hører jeg det enda. Frykten, følelsen av ekstrem hjelpesløshet, det å ikke vite hva jeg kunne gjøre- hva som skjedde og bare det å høre frykten til sønn min i telefon. Det vrenger seg i magen min bare ved tanken.. Minuttene gikk så utrolig sakte før jeg fikk vite at han var kommet ut i sikkerhet.  Det er 1 år siden nå. Det føles som det var i går.

Bare tilfeldigheter gjorde til at jeg ikke selv var på London, og at jeg var våken til å høre telefonen når den ringte.

I dag er det fokus på terroren igjen, og jeg kjenner det knyter seg  i hele kroppen. Kunne det vært unngått? Kunne det vært unngått med bedre arbeid fra politi og PST? Jeg blir så sint, og mange av følelsene jeg kjente i fjor kommer til overflaten igjen. Det er så mye ondskap rundt.

Igjen florerer det i media av sider som oppfordrer til brenning av flagg, og hat og hets. Det er lov å brenne flagg i Norge så dermed er det ikke hatkriminalitet. Men skal vi da bare akseptere hat og trusler? Nei- så definitivt ikke!

Jeg føler meg ikke noe tryggere enn i fjor. Ikke i det hele tatt.  Men jeg ser at selv om hatet vokser, så vokser også engasjementet og flere og flere slår ring om oss som er skeive. Det varmer.. , og føles helt nødvendig ut nå.

For jeg skjønner ikke hvorfor jeg er så annerledes. Jeg skjønner ikke hva som er skummelt med oss. Jeg skjønner ikke hatet. Jeg forstår virkelig ikke hvordan noen i det hele tatt kan jobbe mot mangfold og inkludering?? Hvordan noen kan fortelle barna sine at de ikke er bra nok fordi de er utenfor en A4 boks… Hvor kommer alt sinnet, redselen og frykten fra? Er det kun uvitenhet? Eller er det behov for å hate noe/noen?

Jeg vet ikke, men jeg syns det er skumle tider. Og når store hotellkjeder som Thon Hotell nå velger å forby sine ansatte å flagge…Er det fordi de har følt litt av hetsen på kroppen og ikke tør? Hetsen mange føler hver dag hele året? Nå ser jeg akkurat at Thon Hotel har snudd, og har sett viktigheten av flagget. Det står det enorm respekt av <3

Ble mange spørsmålstegn i dag, og jeg vet det ikke finnes noe godt svar på mange av dem. Det eneste svaret som er tydelig er at vi kan ikke slutte å kjempe. For friheten til å være seg selv må vi kjempe hver dag, hetero som skeiv. Vi må kjempe for å leve frie, gode liv og for at barna våre skal kunne gjøre det samme <3

Når vi mange slutter å være redd for de få

Hold ut – Hold sammen

Slå ring om det vakre som fins

Slå ring om hverandre.

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg