Jeg har en oppfordring i helga

Nå er det helg, og for mange så er det to dager hvor man kan puste ut litt fra hverdagen. Hvor man har tid til å senke ned i sofaen, hele familien, og bare kose seg sammen.

Min minste på 10 år, spurte meg i stad om hvorfor jeg så opptatt av at dem skulle vite at dem er bra nok. Han skjønte ikke helt poenget, fordi han viste jo at han var bra. Og det er vel gleden med å være 10 år.

Men så vet jeg det, at når årene går og hvor eldre dem blir, hvor større blir presset rundt dem. Og det varer helt til voksenalder, kanskje gjennom voksen alderen og, men de aller fleste av oss kommer nok til en alder hvor vi innser at vi er faktisk bra nok.

Hvor vi innser at det viktigste er faktisk hvordan vi selv har det med oss selv, og at det er det vi har på innsiden som har mest å si. For å ha selvtillit, det lyser igjennom og påvirker vårt ytre også.

Jeg tenker at om jeg forteller ungene mine opp igjennom at jeg er stolt av dem, og at de er bra nok som de er, unike og verdt sin vekt i gull- så håper jeg noe fester seg, og sitter når alt presset prøver å få dem ut av balanse.

Jeg forteller dem at den de er født som, er den beste de kan være for seg selv og for alle andre. Det gjør at vi er ekte, og å være ekte fører til nærere relasjoner og det fører til at man blir kjent med seg selv. Og jeg skulle så ønske at jeg selv skjønte det for lenge siden.

Men det er kanskje noe av gleden med å bli voksen….

I perioder av livet så vil vi alle føle på å ikke strekke til, og å ikke være bra nok. Vi vil kjenne på dårlig selvtillit, og en følelse av å ikke klare det alle andre klarer. Det tror jeg er helt normalt.

Og da gjelder det kanskje å ha den bagasjen som sier deg at  det ikke er sant. For om du ikke klarer det som “alle andre” gjør, så klarer du andre ting. Om du ikke er best i matte eller engelsk, så er du flink i andre ting.

For å få lov til å være seg selv, det er så viktig. Det er så viktig for å leve livet helt. Det er så viktig for at andre mennesker skal bli kjent med hvem du egentlig er.

For den du er, og den det er meninga du skal være- det er bra nok ! I massevis !

Bruk helga til å fortell hverandre at dere er bra nok. Fordi som Astrid Lindgren sa ;

Og vi er nå lagd sånn at vi har mye tvil og usikkerhet. Vi kan ikke lese hverandres tanker, så si det heller en gang for mye enn for lite.

DU ER BRA NOK .

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg