Jeg liker dem jeg, bare jeg slipper å se dem

  • Jeg liker dem jeg, bare jeg slipper å se dem.
  • Har ikke noe imot homser, bare dem ikke praktiserer legningen sin.
  • Folk kan gjøre hva dem vil bak lukkede dører, men ikke lær barna våres om det.
  • Folk får være som dem er, bare ikke vær det offentlig.
  • Du er ganske grei du, selv om jeg vanligvis ikke liker skeive.
  • Det er greit at du velger å være homofil.

DETTE er skumle holdninger. Det er holdninger som nører opp under fordommer. Dette er holdninger som veldig lett kan gå videre til ;

  • Gjerningsmannen burde skutt fler
  • Dem kan takke seg selv. De ber om det.

Den siste måneden, etter angrepet i Oslo- så har det vært ekstremt mange holdninger som har blitt vist tydelig på facebook. Av “venner”, i kommentarfelt og på innboks. Holdninger hvor noen tenker at de er greie, og til og med ei jeg kjenner som skrev; Har ikke så mye til overs for skeive, men jeg liker deg da.

Og det skulle være? Trøst?

Mange har en tro på at vi som er skeive er så spesielle. At vi vil skille oss ut, at vi feirer Pride bare for å vise oss frem.

Å være ung og usikker er tøft nok i seg selv, og det å føle seg annerledes på toppen av alt annet- er ikke noe man velger. Hvis alle kunne velge, så tror jeg de aller fleste hadde valgt å være som de andre. Jeg tror de fleste ville valgt å ikke være en utsatt gruppe.

Å slippe å måtte fortelle andre hvem man er forelska i, og etterpå forklare hvorfor de føler som de gjør- fordi andre ikke forstår.

Det er ikke noe hokus pokus å være skeiv. Det handler om å være seg selv. Og å elske den man elsker. Det handler om å elske seg selv nok til å ville seg selv det beste. For å leve som en annen enn den man er, er tungt. Det er en grunn til at forskning viser at skeive har større andel av psykisk syke. Forskning viser at skeive er mer ensomme, og sliter mer.

DERFOR markerer vi Pride. Vi markerer friheten til å være seg selv, og til å elske den man elsker. Vi lærer bort at følelsene våre er som dine. Vi vil vise at vi er mennesker- akkurat som dere. Jeg er ikke noe skummel selv om jeg er lesbisk.

Men holdningene hjemme er så utrolig viktig. Hva dere sier hjemme om andre, hva dere snakker om rundt middagsbordet. Det har en enorm betydning for hvor åpne ungene deres vil være med dere senere. Ikke snakk om ; “ho lesbiske” eller “han som liker menn”.. Vær litt bevisst ordbruken deres, og snakk om alle som mennesker.  For det å ha evnen til å føle seg kjærlighet, og å være lykkelig- det er det som teller. Og det er vel det vi ønsker for ungene våre? At de skal ha det bra? Og få være den de er? At de er bra nok !!

Det burde ikke være dere og vi- det burde være oss.

Og det vil vi vise i Pride paraden, med et fantastisk mangfold av mennesker. Folk som deg, og folk som meg. Folk som OSS.

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg