Livet blir hva vi gjør det til

Det høres ut som en klisje, og det er det kanskje, men i veldig mange tilfeller så mener jeg at vi har ansvar for oss selv og vår egen lykke.

Og det handler ikke om å ikke bry seg om andre og å være snill, men det handler om å bry seg om seg selv også. At andre ikke alltid er enig, det får så være, men du er viktig du også. Og ingen andre går i dine sko og ingen andre kjenner det du gjør innvendig.

Altfor mange sliter psykisk med tunge tanker og psykiske følelser fra ting som har skjedd. Mange kjenner på en følelse av å ikke strekke til, eller av å være ubetydelig i det store bildet. Mange går gjennom livet med tanker som – Hvis jeg bare, eller – Om bare det kunne skje. Mange henger igjen i ting som har skjedd og er bitre og nedfor. Og har vanskelig for å gå videre.

Mange graver seg ned i sin egen gjørme og syns synd på seg selv. Og før man har det bra med seg selv, så tror jeg ikke vi er bra for noen andre heller. Det handler om å ta litt ansvar for seg selv. (Nå snakker jeg ikke om mennesker som opplever katastrofer og stor sorg, men ting som skjer oss alle i hverdagen).

Jeg tror altfor mange venter på at lykken skal banke på døra, og det skjer vel sjelden.

Jeg får mange meldinger fra mennesker som er redd for å være seg selv, og som sitter alene med bitterhet, frykt og redsel for at livet ikke ble som de hadde sett for seg. Og jeg forstår at det er vanskelig. Jeg forstår det fordi jeg har vært der selv. Jeg har vært der at mine egne problemer har overskygget alt annet, og hvor jeg kun har sett det negative og vært både bitter og lei meg.  Hvor jeg kun hadde fokus på alt det negative og det overskygget alle gledene som var rundt meg.

Men så er det ingen andre enn oss selv som kan ta fullt ansvar for at vi skal ha det bra. Hvordan vi skal leve, og hvordan vi skal ha det, er vårt eget ansvar. Å lesse all den negativiteten over på andre, og å grave seg ned – gjør ingen godt. Ikke deg selv, og ikke de rundt deg.

Ta et ansvar for å ha det bra. Søk hjelp om du trenger det, og våg å vær sårbar. Våg å vise hvem du er, og mest sannsynlig så vil du finne ut at det er mange som har det på samme måte. Og det finnes hjelp å få. Men du må ville ha en forandring.

Livet har så mye bra for oss, om vi bare vil det. Om vi vil se det. Det er så mye å glede seg over, og det er så mange som ønsker at du skal ha det bra.

Det er vanskelig å komme seg opp fra å være langt nede, og det er vanskelig å be om hjelp. Men du er ikke alene, og det finnes hjelp å få. Til syvende og sist så handler det om å være ansvarlig for sin egen lykke og å være sin egen lykkes smed er et godt ordtak. Folk kan prøve å hjelpe deg så mye de kan, men om du selv ikke vil, så kommer de ingen vei.

La 2021 være året hvor du velger deg selv, og hvor du velger å gripe tak i livet ditt. Vi kan ikke rå med alt som skjer rundt oss eller med oss, men vi kan rå litt med hvordan vi takler det, og hva vi velger å holde fast i.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg