Når skolesekken skaper frykt

Jeg ser nå at det er en stor sak fordi Troms og Finnmark har kjøpt skolesekker med en regnbue på til førsteklassingene. Dette provoserer mange veldig, og kanskje spesielt KRF. Samt mange foreldre som har skrevet skriftlig klage på dette til skolene.  De syns ikke sekkene skal være med et politisk symbol. Er det frykt? Eller er de redd at regnbuens farger drar med seg en smitteeffekt? At det skal være på mote å være skeiv?

Om du har gått glipp av denne saken- så kan du lese litt her og her.

Regnbuen har vært brukt i alle år, og for barn så er regnbuen et symbol på noe bra. Ingen har krav på en regnbue alene. Det er ingen politikk i å la ungene få vite om mangfold, og om hvordan mennesker er ulike. Det er ingen politikk i la barn være trygge, og få vite at de er bra nok uansett.

Disse skolene, foreldrene og KRF burde hatt temadager om skeive. De burde hatt fagdager for alle sine ansatte og kollegaer- hvor de lærer om mennesker, akkurat som vi er. For noe mangler. En generell kunnskap mangler. Når en skolesekk med en liten regnbue på- skaper frykt.. Da har vi ikke kommet langt.

Du kan være lesbisk du, men jeg er ikke enig– var det en som sa til meg for en stund siden. Ikke enig i hva? At jeg er meg? Det er jo faktisk ikke noe noen andre trenger å være enig eller uenig i. For jeg er bare meg. Så enkelt er det. Så enkelt er det for meg i allefall.

Det er ikke et valg.. Og jeg er ikke lesbisk for å provosere eller støte noen. Jeg er ikke lesbisk fordi jeg har tatt et valg om det. JEG ER MEG! Og det gjør veldig godt å bli akseptert for den jeg er.

Når en regnbuepin hos helsepersonell kan gjøre at eldre skeive føler seg trygge, så kanskje en skolesekk gjør det samme?  Det gjør i allefall absolutt INGEN skade i å lære om mangfold. Lære om livet som det er. Uansett om noen er enig eller uenig.

Det handler ikke om politikk eller markedsføring. Vi snakker om mennesker, om følelser.. Om å være autentisk, ekte, være seg selv… Om å føle tilhørighet og trygghet, samt tillit til å snakke om seg selv.

Det handler om aksept og toleranse, noe den debatten her viser at mangler mange steder..

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg