Slått ned fordi han er homofil

I dag leser jeg om en ung gutt, i Norge, som ble slått ned fordi han er homofil. Som bare var på vei hjem… Du kan lese saken om Johannes her.

Det er så leit å lese. Leit å lese at noen blir slått ned for å være seg selv, og leit å lese at politiet henlegger saken med en gang. Leit og skremmende.

Jeg har fått såpass mange trusler og stygge meldinger de årene her med blogg, at fordommene er godt synlig for meg. Jeg legger ikke ut de alvorligste, for det tør jeg rett og slett ikke, men de sendes videre til politiet. Men mange viser fordommer og et merkelig hat mot mennesker som bare er seg selv. Og det er voksne, norske menn og kvinner.

Det er mye fordommer, og mange mennesker som har noe i mot at andre er seg selv.

Jeg tror jo de aller fleste, har det helt greit med at andre er seg selv- uavhengig av legning, men jeg tror også de aller fleste ikke tror det er vanskelig å være skeiv i Norge i dag. Og ingen kan gjøre noe med ting man ikke vet om. Derfor må det synligjøres.

Så dette er nok en trist påminnelse om hatvold og fordommer. Som absolutt ikke henger på grep. Ingen skal måtte være utrygge for å være seg selv.

Ingen skal være redde for å bli slått ned på grunn av hvem man elsker. Ingen skal måtte leve i skjul med legningen sin i frykt for hva andre vil si eller gjøre.

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg