Barn blir utfordret til å skade seg selv..

Blue whale challenge… Hørt om det?

Det hadde ikke jeg heller før 11 åringen fortalte meg det. Så spurte jeg de to andre, og begge hadde hørt om det. Det har vært et tema i vennegjengen og på skolen.

Det sendes forespørsler på Tik tok og snap til barn og ungdom hvor de blir bedt om å følge en challenge som skal vare i 50 dager. Hver dag skal de høre på spesielle sanger, og se spesielle skrekkfilmer. Så kommer det utfordringer om at de skal tegne en hval, og størrelsen du tegner skal du skjære på kroppen din… Og så blir det bare verre. Det ender med en utfordring om å ta livet sitt.

Det skremmer vannet av meg når min sønn på 11 år sitter å forteller meg om det her, og viser meg på youtube hva han og vennene har sett på. Det her er figuren som er han de skal høre på.

Jeg hadde ikke hørt om det her før, men når jeg googler så kommer det opp mye. Så google litt å se litt, og følg med på telefonen til ungene. Det er en verden av galskap der ute, og vi følge med. Unger og ungdom i sårbar alder er et lett bytte på mange områder, og mange går gjennom skoletiden uten å helt finne sin plass- og søker tilhørighet et sted. Da er det lett å bli dratt med i et spill hvor det føles ut som om noen bryr seg, og som sier de vil at du skal få en bedre hverdag.

Helt til det snur….

Noen er bare nysgjerrige og vil tøffe seg for vennene og blir, uten å mene det,  dratt med på noe skummelt, og så er det plutselig for sent å komme seg ut av det.

Vår generasjon og eldre er vel ikke dem beste på nettvett, men vi må følge med! Vi må lære oss, og følge med på litt av hva ungene blir utsatt for.

For en stund siden så var det Momo spillet vi snakket om, og det kommer hele tiden nye. Vi klarer ikke å beskytte barna for alt det uansett hvor mye vi prøver, men det gjelder å lære de å ta vare på seg selv. Å bry seg om seg selv, og være trygge nok på oss voksne til å fortelle om det, og å snakke om det. Det hjelper ikke bare å slette appene heller, for det vil alltid være noen andre som har det.

Så et lite tips om det her på en onsdags morgen. Følg med !

Vil du vite mer om det her så er det en video her som forklarer hvor galt det kan gå.

Og en link fra tv2 HER, som forklarer hva du skal gjøre om du oppdager dette på telefonen til noen av dine.

Så gjelder det vel bare som ellers, bry deg og spør, vær engasjert og interessert, og ta en jevnlig sjekk på telefonen til ungene. For det viser seg jo gang på gang hvor viktig det er at vi følger med.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg