Da avsløres det

Jeg har det bra, og jeg er i orden- og det ble satt et fokus i går.

Etter å ha hatt en stille dag i går, på sosiale medier, med bilder som gikk i svart. Eller grått. Det kom mange meldinger som gikk på om jeg hadde det bra, om alt var i orden, og det var vanskelig å ikke svare, så i dag skal jeg svare hvorfor jeg gjorde dette sammen med med mange andre.

I dag er dagen hvor det for 50 år siden skjedde noe stort. Paragraf 213 som forbød seksuell omgang mellom menn, ble avskaffet. Foreningen FRI la ut en kampanje hvor skeive skulle la sosiale medier gå i svart, og være stille hele dagen. For å rette oppmerksomheten mot markeringen som er i dag.

Vi gikk i svart for alle som har måttet tie, som har måtte leve i skjul med legning og kjønnsidentitet. Vi gikk i svart for alle som har måtte elske i skjul, og som fortsatt lever og elsker i skjul. Og at dere var så mange som reagerte, syns jeg er utrolig bra. At dere var mange som lurte på om jeg hadde det bra, setter jeg stor pris på <3

Jeg kan tie 1 dag, men i dag er jeg kampklar igjen. For den kampen vi kjemper, den er for alle. For mangfoldet gjelder oss alle. Det er flere og flere som erfarer at skeive mennesker- vi er bare mennesker vi også. Vi er mennesker alle sammen, som alle har en rett til å få være seg selv, og elske den man elsker.

Vi er heldig som bor i Norge, og det er lettere å være skeiv i dag enn for 50 år siden..

MEN den friheten kommer ikke av seg selv. Den kommer ikke uten synliggjøring, bevisstgjøring, kunnskap og kompetanse. Friheten kommer ikke av seg selv.

For fortsatt så brennes det regnbueflagg i Norge. Fortsatt er det foreldre og besteforeldre som kjemper for at ungene ikke skal lære om legning og kjønnsidentitet på skolen. Fortsatt er det helsepersonell som nekter å behandle skeive. Fortsatt blir mange trakassert, sjikanert, hetset og mobbet for å være seg selv.

I dag henges flagget opp. Og det henges opp for oss alle.

For mangfold, for å være seg selv, for kampen alle har tatt og fortsatt tar, for frihet og for grunnleggende menneskerettigheter.

For oss alle .

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg