Frie soner…Hallo ! Nå må verden våkne litt !

 I Polen er det nå opprettet frie soner på størrelse med Ungarn. Det vil si at 1/3 av Polen er dekket av frie soner. Frie soner vil si at det ikke er lov å være verken homofil, lesbisk eller transperson der. De erklærer seg fri for LGBT. Og en lovparagraf som skulle beskytte LGBT mennesker mot diskriminering, er fjernet .

 De har opprettet en intoleranse.  En intoleranse mot mennesker som meg 

Det her er en samfunnsmessig intoleranse som fører til hets og hatpropaganda mot mennesker . Mot en gruppe mennesker som elsker feil person, og som da ikke får være med i samfunnet som andre.

Når jeg ser kommentarene under nettavisenes innlegg om dette så er det skremmende hvor mange i Norge som mener det samme . Og det skremmer vettet av meg. 
Er det virkelig så mange her som ikke ønsker at jeg skal få bo hvor jeg vil ?? 
Kommentarer som “Heldige Polen”, “Jeg har ikke noe imot homofile, bare ikke lær barna våre om dem”, “Hva folk gjør bak lukkede dører, bryr jeg meg ikke noe om, bare kutt ut Pride”, “Om 150 år kommer vi ikke til å ha noen norske barn igjen i Norge” og videre… Når jeg publiserer det her, så kommer innboksen min til å være full i morra av mennesker som ønsker å fortelle meg at måten jeg lever mitt liv på, er helt feil. Det kommer til å komme meldinger for å skremme og for å tilby terapi. Det er det samme hver gang… Og jeg undrer meg alltid om hvorfor noen føler det så sterkt? Er det kunnskapsløshet, hat eller redsel? 

Jeg prøver å ikke la meg bli berørt, men det blir jeg. Jeg blir trist og lei meg og skremt over hvor utrolig stor uvitenhet det er, også i Norge. Hva er det vi har gjort dere som er så ille at vi ikke skal få lov til å være hvem vi er ? Hva er det som er så ille med å lære barn å være seg selv, og kanskje forebygge selvmordsstatistikken noe? Jeg skjønner det ikke. Joda jeg hører noen roper ut ( utrolig nok fortsatt) om at det ikke bør være Pride så lenge hetero ikke får en egen parade. Men trenger dere det ? Står dere i fare for å bli slått ned for å holde hender? Få slengt kommentarer etter seg, eller ha innboksen full av hatytringer fordi man er den man er? Trenger dere å skjule dere for å vise kjærlighet, av frykt for å bli drept eller torturert? Eller trenger dere å tenke på hvor dere skal bo fordi dere har feil legning? Nei. Det gjør dere ikke. Og dere skal dere være glad for. Pride er for å feire mangfold, og inkluderer hetero på samme måte som skeive. Kom å bli med, så kanskje du blir overraska? 

Skjønner dere hva et samfunn med frie soner vil si ? Hvor langt tilbake det tar oss? Og det sier alt om hvor mye vi må fortsette å kjempe for våre rettigheter. Våre rettigheter til å være et menneske. Våre rettigheter til å elske hvem vi vil. Hvor galt kan det være å elske noen? 

Jeg ber dere, meld dere inn i holdningskampanjen som foregår på Facebook nå, som heter “Du kan regne med meg”. Den er laget for å synliggjøre hvor mange med ulike legninger som fortsatt sliter med å være seg selv i Norge i dag. Og etter alle kommentarene å dømme, så trengs det i stor skala. 

Jeg blir utrolig sint, men aller mest trist. Nå må verden våkne opp!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg