Det er lov å bruke huet litt!

Jeg bor på et sted med ikke altfor mye folk, men folk nok. Det er mye hyttefolk her, og det er 8 butikker samlet på en liten radius. Og å gå på butikken om dagen, gjør meg flau innimellom. Mange mennesker gir blanke i å holde avstand. Dem gir blanke i å bruke antibac, og de som jobber i butikken må jo føle seg ekstremt utsatt når så mange så tydelig viser at de gir helt faen.

De siste ukene så har det føltes som om folk puster meg i nakken i kø, og det er flere jeg har spurt om de kan holde avstand. Og flere har sett surt på meg og syns jeg overdriver.

Jeg fatter ikke hvorfor det skal være så vanskelig å gjøre sånne små enkle grep? Små grep som hele Norge har fått beskjed om å gjøre nå? Det kan jo ikke være noen som ikke har fått med seg det nå?

Er vi blitt et så motbydelig folkeslag som kun gjør det vi føler for selv? Ingen skal fortelle oss hva som er rett og galt ?

Hvorfor skal det være så vanskelig å vise litt respekt? Vise litt respekt for de butikkansatte som stort sett er blide og hyggelige uansett, og er på jobb for at du og jeg skal få kunne handle som normalt ? Som står og vasser i kunder som tar på dem, som legger tilbake varer, som hoster og harker og som forventer at alt skal være som før. Men det er ikke det. 2020 er ikke som tidligere år. For noen av oss.

(Hentet fra nettet)

Selv om du spriter deg i bilen, så skader det vel ikke å gjøre det når du kommer inn i butikken og ? I det minste for å vise at du bryr deg om de som jobber der? Den tingen gjør kanskje at de ansatte føler seg bittelitt tryggere blant mennesker som verken har tid til å stå i kø, eller holde avstand? Mennesker som kommer inn i butikken med en forventning om at de skal gjøre det de bruker og gå til kassa uten kø, for så å komme seg hjem. Uten en tanke for andre mennesker de møter på veien.  Meg, meg og mer meg!

Jeg ser det når jeg handler, og jeg lurer mange ganger på hva de ansatte tenker. Hvilket inntrykk sitter de igjen med av folk som oppfører seg sånn? Og hvorfor er det nødvendig å oppføre seg sånn?

Uansett hva du mener eller ikke, så sprit hendene og hold avstand, om ikke annet for å vise litt respekt. For de fleste av oss ønsker å få bukt med det viruset her. Og det går ikke bort av seg selv.

Det er lov å bruke huet litt innimellom, og tenke litt lenger enn nesetippen rekker.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg