Det er mange veier inn i homofilien…

Og det er mange veier ut … Det sa prest Jens Fredrik Brenne.

Så sjelesorg skal hjelpe oss ut av homofilien? Har det ganske greit  jeg, og det skulle jeg ønske de fleste andre homofile hadde og, men sånn er det dessverre ikke. Kanskje vi i steden skal investere i litt tid og terapi for å la mennesker føle at de er bra nok som de er ? 

Til helhet, er et kristent forum som tilbyr hjelp til mennesker som strever med ulike sider av sin seksualitet. De tilbyr å formidle tro på at den enkelte kan leve et fullverdig liv som seksuell avholden. De har et slagord på nettsiden ” du er ikke alene”, og under står det at alternativet til bibelens syn på seksualitet er sølibat.  De refererer også til en organisasjon som kalles “Changed, oncegaystories”. På Brønnøysund registeret står de registrert med C/O menneskeverd. 

Hele nettsiden dreier seg om seksuell orientering og å hjelpe mennesker som sliter med det til å leve seksuelt avholden.

Jeg vil si en ting. Det er ikke VI som har et problem her. Vi er født sånn. Det er dere som har et problem med å ikke akseptere oss som vi er. 

Og menneskeverd? Seriøst? 

Definisjonen på menneskeverd ;”Menneskeverd er den iboende verdien et menneske har, altså at verdien er i mennesket selv, ikke hva mennesket gjør eller hvem det er”. 

Det skremmer meg at Tilhelhet pakker sine skremmende syn inn i en pen pakke. Hadde dere kommet til meg på mitt mest sårbare, så vet jeg ikke hva som kunne skjedd, men heldigvis så krysset ikke våre veier seg da. Og det er jeg ekstremt takknemlig for. Men jeg vet det er mange sårbare usikre mennesker der ute, som ikke klarer å forsone seg med å ha en annen legning. Og hvorfor kan de ikke hjelpes til å bli trygge i seg selv isteden? Alle mennesker fortjener vel å oppleve kjærlighet ? 

Å skjule en så stor del av seg selv, det gjør noe med personen som et menneske. Når samfunnet stadig forteller deg at du er en feilvare, at du må skjule følelsene dine og ikke leve som den du er. Hva det kan gjøre med et menneske ? 

Tilhelhet reklamerer med at sjelesorg er omsorg for sjelen, men er det bare for den delen som de kan akseptere? 

Kristne verdier for meg, er aksept og toleranse og ubetinget kjærlighet for hverandre. Det her går i mot alt jeg tror på, selvfølgelig pent pakket inn. Kristne skoler i Norge ønsker ikke lærere som er samboere, eller som er homofile. Norges eneste veiledningsnettsted for ungdom, anbefaler homofile sølibat.  Overalt finner jeg ting som skal fortelle meg at den jeg er, holder ikke. Jeg er ikke bra nok. 

JO! Det er nettopp det jeg er, og jeg skal kjempe kampen for at andre også skal få føle den tryggheten i seg selv. Det er ingen skam å være homofil, det er en skam i å være fordømmende og det er en skam i å skulle fortelle andre hvordan de skal leve sitt liv. 

#ja til mangfold og inkludering

#du kan regne med meg

#vær stolt 

#du er verdt det 

2 kommentarer
    1. Du sier det så fint. ❤️ Jeg støtter det du skriver. Å fordømme hverandre er ikke kirkens forenlig med vår kirkes rolle. Kirken skal være inkluderende. Jesus var ikke fordømmende. Vi har bare dette ene livet. Vi må få være bra nok som vi er så lenge vi ikke skader noen og så lenge vi gjør vårt beste som medmennesker der vi er.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg