Du bør ikke forandre deg

Hele livet kommer de fleste av oss til å møte mennesker som får oss til å tvile på oss selv. Som setter spørsmålstegn med hvem vi er, og hva vi står for.  Som får oss til å lure på om vi egentlig er bra nok. Og om følelsene vi har, er riktig.

Det vil være dager for de fleste av oss, hvor vi ikke føler oss bra nok, eller nok i det hele tatt.

Derfor er det så utrolig viktig at ungene våre får høre det fra de er små. Uansett hvilke utfordringer de har, så er de bra nok. Uansett hvem de måtte elske, så er de bra nok.

Det er viktig å fortelle dem at de er full av verdi, og at vi elsker dem uansett.

Av de som står fram med en annen legning så er de fleste redd for at familien rundt skal avvise dem, og mange har blitt nettopp det. Avvist med at det bare er en fase, eller at det er en tulleting. Avvist fordi foreldrene ikke vet hvordan de skal takle det.

Mange mangler kunnskap, og frykter dette mer enn det er å frykte.

Det er ingenting å frykte. Du bør ikke være redd for om barnet ditt er homofil eller lesbisk, for det er ingenting å være redd for. Det handler om å ha evnen til å elske noen, og det handler om kjærlighet.

Ingen forandrer seg ved å stå fram homofil eller lesbisk. Fordi vi er født sånn.

Men samfunnet rundt gjør det ikke så enkelt for alle å være seg selv. Samfunnet rundt forventer at alle skal være en spesiell type, fordi det er vist viktig for enkelte å se på hverandre hvem man er eller hvor man kommer fra. Men det fungerer jo ikke sånn..

Den største forandringen som kommer ved å fortelle andre om egen legning, er inni seg selv. Inni den det gjelder.

For det å akseptere seg selv som den man er, det gjør noe med oss. Og ved å stå fram som lesbisk eller homofil, så bør ingen ikke føle seg annerledes. Du bør ikke kle deg en spesiell måte eller oppføre deg annerledes, for du er fremdeles deg. Og fortsett med det- vær deg selv.

Det er mange som har sagt til meg at dem ikke kunne tenke seg at jeg er lesbisk, for det syns jo ikke på meg …. Nei, så klart det ikke gjør det- jeg er jo meg fortsatt. Jeg er den samme personen, jeg bare holder ikke noe hemmelig lenger. Men meg, det er jeg fremdeles og det vil jeg alltid være.

Og jeg vil ikke være noen annen heller 😉

Instagram; Hegeslillerom

Facebook; Hegeslillerom

4 kommentarer
    1. Så sant som det er sagt, viktig å være seg selv. Denne praten har vi hatt med barna og de VET at ingenting forandrer seg uansett hvem de måtte elske i fremtiden. Det er viktig for oss at de vet at det er normalen og at de fritt kan velge selv. ❤❤❤

      1. Så viktig. For uansett hva vi mener så er det ikke sikkert ungene vet det, om vi ikke sier det høyt <3

    2. Så fint skrevet, det gjelder utvida over alle “hauger”. Alle er den vi er, ikke plassert i en bås. Tenker at hvor en retter kjærligheta er underordna. Jeg tenker på at ingen sier “hun eller han er hetro”. Vi er mennesker. Tenkte på hvordan jeg ville ta det om barna kom hjem med en av det sammen kjønn, slike tanker blir teoretiske når du ikke opplever det. Men den overordna tanken er at folk skal ha lov til å skjønne de er bra nok! Om de er barn eller voksne <3.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg