Du kan regne med meg

På internett i dag så florerer det av hets og hatytringer mot lesbiske og homofile. For oss som er litt synlig og åpne så merkes det kanskje ekstra godt. Innboksen min er i allefall ganske full av mennesker som føler at de bør fortelle meg hvordan jeg skal leve mitt liv, til invitasjoner til ulike former for terapi. Og det bør bekjempes . 

Vi lever i et fritt Norge, hvor retten til å være seg selv bør stå høyt. 

Jeg får så mange meldinger fra mennesker som skulle ønske de klarte å være åpne om legningen sin, men som er så redde for hva omverdenen vil si. De lever i skjul som den de er, og dette gjelder både unge, voksne og eldre. I Norge i 2020. Etter en del intervjuer så sitter jeg igjen med inntrykket at det nesten er vanskeligere å komme ut som homofil eller lesbisk i dag enn det var for 20 år siden. Noe er i ferd med å snu, og det må stoppes. 

Nynazister er mer synlig, og det virker som det er lov til å skrive hva som helst til en annen på nett. Men ord svir og sårer, uansett om det sies direkte eller via en nett kanal. Det er skremmende å få trusler om at noen ønsker deg vekk fra jordas overflate. Det er skremmende å tenke på at noen syns livsstilen min er så forferdelig. Kun fordi jeg elsker “feil kjønn”.

Hverdagsrasisme er så mangt . Det bunner i hovedsak ut i frykt og fordommer, og kunnskapsløshet. Rasisme man blir utsatt for av helt vanlige mennesker i hverdagen. Både voksne og barn. Jeg tror hverdagsrasisme er en forherligelse av ordet rasisme, men at det menes den litt mer dagligdagse formen. Kommentarer som kan bli slengt ut hvor sender kanskje ikke alltid oppfatter hva det betyr. Ord som kanskje i utgangspunktet ikke betyr så mye, men som sårer mer enn noen forstår. Og som skremmer mennesker til å leve på en løgn.

Hva vi voksne sier hjemme rundt middagsbordet, bør tenkes over. Når en gutt roper jævla homo, til en annen på fotballbanen, så kommer det fra et sted. Barn er ikke født til å være dømmende. Det læres. 

Du kan regne med meg, er en holdningskampanje for å sette fokus på hatytringer og netthets mot mennesker med andre legninger. 

Ved å delta så vil du vise at du støtter opp om at alle mennesker kan være seg selv, og vise at vi kan regne med deg. Og det trengs. Du vil vise at du aksepterer mangfold, inkludering og at du kan være en venn. 

Vi aksepterer ikke netthets, hatytringer og hverdagsrasisme!

 

Hegeslillerom på Facebook. Bli med. Søk opp arrangementet som kalles ” Du kan regne med meg”.

Kan vi regne med deg også?

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg