En tankefull fredag…

Hvorfor bruker vi så mye tid på unødvendig irritasjon? Kommentarfelt i media florerer av mennesker som irriterer seg over andre. Over ting man ikke får gjort noe med, og over hvordan andre velger å leve livet sitt. Mange har mye å si om andre. Så lenge folk ikke skader noen ved måten de velger å leve på, så bør det ikke ha noe å si for andre.

I dag har jeg vært i begravelse, til en så fin dame som døde så altfor ung. Og jeg blir litt tankefull etter en sånn dag. Og ved å lese litt kommentarer jeg får og andre får, så tenker jeg at det brukes altfor mye tid på irritere seg over ting man ikke får gjort noe med. Mange irriterer seg over at jeg har den bloggen her blant annet og at jeg velger å være en synlig lesbisk i samfunnet vårt. Noen irriterer seg over hva andre mennesker bruker av klær, hvilken tro de har. Det er store saker om hvilke flagg som skal bæres hvor, og hvilke klær man kan bruke i ulike yrker.

Og i dag så tenker jeg ; Hva så??  Hva i alle dager har det for en betydning i det store og det hele? Det som teller her er vel hvordan mennesker behandler hverandre? Om vi tar vare på hverandre. Det er en stor diskusjon på nett nå om hijab i politiet eller ikke. Hadde jeg trengt hjelp, så er det siste jeg hadde tenkt på hva politiet har på hodet. Jeg hadde vel mest sannsynlig bare vært glad for å få hjelp av noen som bryr seg.

En dag som i dag setter ting i perspektiv.

For noen er livet kort. Sykdom rammer hardt og brutalt når man minst aner det. Presten i dag snakket om at vi må se hverandre og ta vare på hverandre. Kanskje vi bør bli flinkere til å se mennesker som de er? Ikke som en religion, rase eller legning, men se menneskene bak ?

Jeg har alltid sagt til ungene mine at de kan kle seg som de vil, de kan farge håret som de vil og se ut som de vil. Det som teller, er hvordan de behandler andre mennesker. Hvis de er snille og har respekt for mennesker og dyr, så er det nok for meg. Det er verdien jeg bryr meg aller mest om. De skal være snille mot seg selv, og mot andre. Ta vare på seg selv, og ta vare på andre mennesker. Se andre mennesker.

Vi lever i en tid hvor det er så lett å irritere seg over andre. Det er lett å fortelle andre hva som er rett og galt og hvordan andre skal leve livet sitt. Kanskje vi bare skal bry oss om hverandre litt mer? Se det som er bak klær og legning og religion. Se mennesket!

For der, helt innerst, så er vi ikke så ulike hverandre.

Jeg ønsker dere alle en god helg, og håper dere er snille mot hverandre. Alle disse dagene som kommer og går, disse dagene er selve livet. Bruk dem!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg