Enkle heklede julegaver

Vi har hekla en del i høst for å selge til innsamling til lavinntektsfamilier, og jeg har fått flere spørsmål om oppskrift. Jeg hekler som regel uten oppskrift, men  skal prøve så godt jeg kan å forklare. Starter i dag med hekla votter. Jeg har laget disse i alpakkaull med dobbel tråd. Hekla med halvstaver, helstaver og jasminroser.

Start  med fem luftmasker, for så å lage en sirkel.

Start første runde med å fylle opp med helstaver. Neste runde og resten av votten er med halvstaver. På runde to så er det en stav i første maske, to i neste og sånn fortsetter du rundt hele runda. Så fortsetter du med halvstaver , en i hver, fram til du har heklet nok til tommelen. For å lage tommel så ta fem luftmasker og sett ned i maske nummer fire. Resten av tommelen lages til slutt. Fortsett rundt med halvstaver til du har fått votten litt lenger. her kan du velge halvstaver helt ned, eller du kan lage jasminroser (som jeg har gjort). Jeg har da hekla tre runder nedenfor tommelhull før jeg starter på jasminroser. Hvis du syns de er vanskelig så anbefaler jeg videoer på youtube. Start med to luftmasker, hent fem masker og ta tråden gjennom alle fem. Fortsett sånn rundt en runde. Start med to luftmasker igjen, og ta tre helstaver oppi hvert hull som er laget i rosene. Etter ro runder da har du pyntekant med roser. Jeg har valgt fire runder på dette.

Her må du rett og slett hekle litt utifra størrelsen du ønsker.

Jeg håper du skjønte litt av dette, jeg er ikke noe oppskriftmenneske selv- men spør om du lurer på noe så skal jeg gjøre så godt jeg kan. God hekling!

 

Vil du bidra til å hjelpe lavinntektsfamilier til jul, så slenger jeg med spleisen vår her 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg