Er jeg naiv ?

Og gjør det noe?

Jeg får stadig vekk meldinger av noen som sier jeg er for godtroende og naiv, gjerne basert på innlegg om homofiles rettigheter eller om å hjelpe flyktninger. Da er det gjerne mange “godord” som strømmer på, og det går igjen  at jeg er naiv.

Det kommer så ofte at jeg nesten ble litt usikker på betydningen så det måtte jeg slå opp. I Store norske leksikon så står det at naiv betyr ; Godtroende, barnlig, enkel og naturlig.

Og det kan jeg leve med. Kanskje verden skulle vært litt mer naiv da ? Ha litt mer barnlighet og enkelhet? For det er altfor mye ondskap, og det trenger man ikke gå langt for å finne. Ja kanskje det er enkelt å si at mye er gjort med å være litt snillere med hverandre, og ha litt respekt for andre mennesker som er ulik deg selv også. Men bør det være så vanskelig ? Er det enklere enn vi tror ?

Jeg har sett kommentarene som har haglet etter Birgit Skarstein ble med i Skal vi danse i rullestol, og det er jo pur ondskap bare . Det koster så lite å være litt snill og hyggelig med hverandre. Det koster lite å løfte hverandre litt opp og å hjelpe hverandre.

Politikken blir verre og verre, mange demonstrasjoner blir verre, religioner blir verre i små grupperinger, og det er blitt ytringsfrihet å hetse hverandre.

Det koster lite å hjelpe de som har mindre, det bør iallefall koste lite.

Mulig det hadde vært lettere om det barnlige sinnet hadde fulgt oss litt. Barn er hverken dømmende eller intolerante. Det er det voksne som lærer dem. Barn ser ikke forskjell på deg om du er homofil, eller fra Somalia eller Norge, de ser deg som et menneske- og det tror jeg vi har mistet litt på veien. Alle de som hetses i kommentarfelt og media, det er mennesker, med følelser.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er blitt så legitimt å rakke ned på hverandre.

Jeg skjønner ikke hvordan kommentarfelt kan være lov lenger.

Så mens jeg ligger her på sofaen med masse tid til å lese nyheter og se tv, så er det det jeg tenker på i kveld. Godtroende og naiv- og trives med det 😉

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg