Føler du deg liten noen ganger ?

Hva betyr det å føle seg liten? Du vet når noen mennesker, kanskje helt ubevisst har den evnen å få andre til å føle seg små? Jeg har i alle fall truffet på noen jeg har tenkt det om. Som har gjort meg usikker og ukomfortabel. Som gjør at jeg føler meg bitteliten.

Men hvor kommer det fra ? Er det faktisk noen som har den evnen eller kommer det innenfra meg selv egentlig ? Er det jeg som godtar og aksepterer at jeg er “mindre”? Og hvordan skal det snues? Hvis jeg er trygg nok i meg selv, er da noen som fortsatt klarer å få meg til å føle meg liten?

I min stå fram periode, så hadde jeg mange sånne øyeblikk. Ikke med mine nære, men med bekjente og ukjente. Det var mange som hadde noe å si om måten jeg lever livet mitt på. Og jeg tror det alltid vil være noen som vet bedre enn deg hva som er best for deg. Det er vel her styrken innenfra kommer fra. At vi faktisk må finne den styrken til å tro på oss selv. Tro på at vi er bra nok.

Hvem lever vi for ?

Jeg lever for mine nærmeste, de jeg er glad i , og det er de jeg bryr meg om meningene til, og det er de jeg ønsker at skal få se den ekte meg, og være fornøyd med det. Vi mennesker er forskjellige, og det er noe vi må godta med hverandre. Jeg tror at ved å akseptere at vi er ulike så kan vi lettere sette oss inn i andres menneskers situasjon også. Også må vi slutte å se ned på andre mennesker. Ingen er mindre verdt enn andre. Og i disse korona tider så blir vel det mer tydelig enn noen gang. Viruset bryr seg ikke om noen er direktør eller arbeidsløs. Det viser at vi er sårbare mennesker alle som en.

Jeg vet ikke om den styrken kommer mer ettersom man blir eldre. Jeg hater å si jeg er eldre, og det er jeg vel heller ikke. Men eldre enn for 20 år siden. Og gammel nok til å ha hatt mange erfaringer. Og kanskje gammel nok til å gi litt faen.

Jeg bryr meg ikke så mye om hva andre syns om meg lenger. I allefall mennesker jeg ikke kjenner. Hadde jeg brukt mye tid på å bekymre meg over det så hadde jeg nok aldri hatt mot til å hatt den bloggen her.

Finn den styrken inni deg til å være deg selv. Den er der, det kan hende du bare må grave litt for å finne den. Du er sterkere enn du tror, og du er bra nok. Rist av deg følelsen av å være liten, eller ikke bra nok. Det er nok til syvende og sist opp til oss selv hvordan andre får oss til å føle oss.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg