Frihet til å være seg selv

I dagens samfunn så er det mye som dreier seg om frihet.  Det er økonomisk frihet, ytringsfrihet, religionsfrihet og politisk frihet.

Men hva med friheten til å være seg selv?

Hvordan føles det å være fri, og å være trygg i seg selv? Hva skal til for å få den friheten som gjør at du er ekte, og at du er den du er, og den du ønsker å være? Kan det kalles personlig frihet? Og hvordan finner vi den styrken som omhandler den friheten?

I mange år var jeg bundet i noe jeg vil kalle en ufrihet. Jeg hadde et skall, og en maske som beskyttet meg. Som beskyttet meg fra å være meg selv. I mange år levde jeg med denne masken, hvor mennesker rundt meg aldri helt fikk bli kjent med den ekte meg.  I mange år satt jeg meg selv i en type fengsel, som ingen andre var klar over at jeg satt i. Jeg bygde meg en usynlig mur som var umulig for noen å trenge igjennom.

Vi bærer alle noen masker og vi har alle noen ting som vi ønsker å skjule for omverdenen. Ting vi ikke føler tåler dagens lys, og hemmeligheter som vi håper skal forbli hemmelig.

Men hvem er det som mister mest ved å ikke være ekte? De rundt tror jo at de kjenner deg, og vet ikke alt du bærer på inni deg.

I en alder av 35 år så sto jeg fram som lesbisk. Med flere forhold bak meg, et ekteskap, og med fem barn. Det var med forundring og med litt tristhet jeg oppdaget hvor spennende jeg ble for hele Norge. Ene og alene fordi jeg var lesbisk. Og etter jeg startet bloggen, og ble synlig, så ble jeg en nyhetssak for landets aviser også. Fordi jeg er lesbisk. Etter å ha kjent på følelsen selv av å kunne være seg selv hundre prosent, så vet jeg hvor mye det gjør for og med meg. Og hvor mye det gjør med meg som person, og i mitt forhold til andre.

Hva betyr det å føle seg liten?

Du vet når noen mennesker, kanskje helt ubevisst har den evnen å få andre til å føle seg små? Jeg har i alle fall truffet på noen jeg har tenkt det om. Som har gjort meg usikker og ukomfortabel. Som gjør at jeg føler meg bitteliten. Men hvor kommer det fra? Er det faktisk noen som har den evnen eller kommer det innenfra meg selv egentlig? Er det jeg som godtar og aksepterer at jeg er “mindre”? Og hvordan skal det snues? Vi har en trygghet i oss selv, som noen gang forsvinner. Men den er der likevel. Det må bare graves litt for å få den fram. Den forsvinner når noen forteller oss at vi ikke er bra nok, og den forsvinner når ikke vi selv ser så bra vi er.

Hvis jeg er trygg nok i meg selv, er det da noen som fortsatt klarer å få meg til å føle meg liten?

I min stå fram periode, så hadde jeg mange sånne øyeblikk. Ikke med mine nære, men med bekjente og ukjente. Det var mange som hadde noe å si om måten jeg lever livet mitt på. Og jeg tror det alltid vil være noen som vet bedre enn deg hva som er best for deg. Det er vel her styrken innenfra kommer inn. At vi faktisk må finne den styrken til å tro på oss selv. Tro på at vi er bra nok. Våge å bære fargene dine.

Vi mennesker er forskjellige, og det er noe vi må godta med hverandre. Jeg tror at ved å akseptere at vi er ulike så kan vi lettere sette oss inn i andres menneskers situasjon også. Akseptere at jeg ikke er lik deg, og du er ikke lik meg. Det bør heller ikke være målet. Ingen andre er best på å være deg, enn deg! Du er verdensmester i ditt liv.

Også må vi slutte å se ned på andre mennesker. Ingen er mindre verdt enn andre. Det er ikke noen stor forskjell på Kong Salomon eller Jørgen hattemaker. Vi må slutte å se ned på oss selv. Ved å finne den styrken inni oss selv, så er det lettere for andre å se den også.

Jeg vet ikke om den styrken kommer mer ettersom man blir eldre. Jeg liker ikke å si jeg er eldre, og det er jeg vel heller ikke. Men eldre enn for 20 år siden. Og gammel nok til å ha hatt mange erfaringer. Og kanskje gammel nok til å gi litt faen.

Jeg bryr meg ikke så mye om hva andre syns om meg lenger. Jeg er den jeg er.

Finn den styrken inni deg til å være deg selv. Den er der, det kan hende du bare må grave litt for å finne den. Du er sterkere enn du tror, og du er bra nok. Rist av deg følelsen av å være liten, eller ikke bra nok. Det er nok til syvende og sist opp til oss selv hvordan andre får oss til å føle oss. Det har ikke noe å si om du er heterofil, homofil eller lesbisk. Vær den du er, og finn den stemmen inni deg som sier at du er stolt av deg selv.

 

DU ER BRA NOK!

6 kommentarer
    1. Det er noen veldige fine og kloke betraktninger du kommer med her. 😉
      Kom plutselig på noen ord fra en dame på 85 år som handlet om hvis jeg fikk et liv til. Noe av det hun skrev var,
      Jeg ville tillate meg å gjøre flere “feil”. Koble mer av å være mjukere. Jeg ville tillat meg å være “dummere” enn jeg har vært på denne reisa. Jeg ville tatt saker og ting mindre alvorlig. og tatt flere sjanser. Jeg skulle begynne å gå barbeint tidligere på våren og fortsatt med det langt ut på høsten. Jeg ville danse mer, kjørt mer karusell, spist mer is enn bønner.
      Jeg skulle kanskje få flere virkelige bekymringer, men færre innbilte 😉

    2. Er litt innom samme tema som deg i dag, men med en helt annen vinkling. Den friheten ja, folk tar den ennå for gitt. Selv etter lockdowns og pandemi, skytinger og terror. Glad jeg har snuppen min jeg, friheten til å kunne leve et liv sammen med han, enn så lenge 🥰

    3. Hei! Jeg har sett på flere av bloggene dine og er imponert over at du klarer å stå for din stemme. <3 Jeg ser du skriver mye om at folk må få lov til å være som de er selv om legning og kjærlighet. Jeg er en kristen jente på 14 som føler meg truet som kristen fordi folk tror at alle kristne er det samme. Nei jeg ser ikke på homofili som synd, nei jeg ser det ikke på som skam eller giftighet. Jeg ser på at alle skal få lov til å være som de er. Men samfunnet er jo nesten snudd opp ned, siden jeg sier jeg er kristen er det plutselig jeg som må gjemme meg i skapet for å være kristen. Kan ikke folk få lov til å være som de er selv om man liker folk fra samme kjønn, selv om man har en religion. Jeg synes samfunnet må samarbeidet litt. Det er helt sant at det finnes folk der ute som synes homofili er synd, men ikke alle kristne gjør det. Men jeg får ikke sagt min mening og jeg vet andre kristne ikke får sagt sin mening uten å bli sett ned på siden man har nevnt at man er kristen, kan ikke folk bare være litt "open minded" folk er forskjellig og det er ikke noe man kan gjøre med det. Jeg synes du er drit kul blogger som ikke er redd for å si sitt. Og derfor ser jeg nesten litt opp mot deg, bare at jeg kan ikke være redd for å si at jeg er kristen. Keep up the good work. 🙂

      1. Så utrolig godt innlegg <3 Og så enig med deg. jeg tror de fleste kristne tenker at det er helt greit, det er bare synd at de ikke høres høyt. Takk for kjempefin kommentar <3 Setter stor pris på det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg