Han, hen eller hun

Se for deg at du treffer et menneske du ikke forstår.

Som kanskje er en mann med dameklær, eller en du før kjente som han, som nå er en hun. Eller kanskje du møter en som identifiserer seg som hen. Kanskje datter di kler seg i gutteklær eller tanta di i begge deler. Kanskje det er ei som har fått seg en jentekjæreste, eller en mann som har skilt seg fra en dame og nå funnet kjærligheten i en annen mann.

Hva sier du til deg selv? Hva sier du til andre? Og hva sier du til det mennesket det gjelder?

Klarer du å akseptere det du ikke forstår? Og prøver du å forstå? På den andre siden- må du forstå?

Er det meningen at vi mennesker skal forstå hverandre hele tiden? Er det meningen at vi kun skal tolerere det vi forstår?

Nei! Uansett hvordan man kler seg, hvilket pronomen man har, hvem man elsker- det er mennesker. Og det er alt vi trenger å forstå. Alt vi trenger å vite om hverandre, er at vi er mennesker. Han, hen eller hun – det har ingenting å si. Homofil-heterofil-transperson.. Det spiller ingen rolle.

For det å være seg selv, det er så ufattelig viktig. Og vi er den vi er lissom. Jeg er ikke lesbisk fordi det er noe jeg har bestemt meg for. Jeg er Hege, jeg har mine følelser og tanker- men jeg har bestemt meg for å være åpen om det.

Så nei, vi trenger ikke måtte forstå alt hele tiden. Vi kan likevel så respektere hverandre, og akseptere hverandre.

Det handler vel kanskje om å være snill. Vær snill mot hverandre, ha et litt åpent sinn og vit at vi er ulike. Ulike, men like…

Nå går vi snart inn i Fredrikstad Pride uka, og jeg slår selvfølgelig ( som alltid) et ekstra slag for mennesker som ikke passer inn i  a4 boksen. Jeg slår et slag for at jeg skal få være meg selv, og jeg slår et slag for at du skal være deg selv. For jeg tror at kun ved å være oss selv, kan man bli tilfreds.

Og det er vi pokker meg verdt alle sammen.

Er du en som sliter med å forstå, og kanskje ikke ønsker å forstå heller ?Tenk litt på hva det har å si for deg ? Har det noe å si for deg at jeg er skeiv, at naboen er hen eller at gubben på bensinstasjon er homofil? Har det virkelig noe å si ?

Det har jo ikke det 😉

L   I   V   E   T

Mellom disse bokstavene her, så er det plass til oss alle…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg