Hekle votter? Høstsyssel.

Det er flere som har spurt om oppskrift på vottene jeg lager innimellom. Nå lagde je de forrige i regnbuefarger, men de har jeg gitt bort. Likevel kan jeg prøve å skrive en sånn ca oppskrift. Det blir sånn ca, da jeg hekler uten oppskrift 😉 Men her skal jeg prøve å få frem hvordan jeg hekler dem.

Jeg starter med fem luftmasker, lager en sirkel og så tar jeg ca ti  helstaver i sirkelen. Resten av votten hekles i halvstaver.

Etter runden med helstaver, så skal neste hekles med halvstaver. En maske, så to i samme, hele runden for å øke sirkelen litt. Fortsett sånn til det er klart for tommel. Der du vil ha tommelen så lager du fem luftmasker og setter fast der du tror hullet blir stort nok til tommelen, og fortsetter å hekle rundt.

Da hekler du videre til så lang du vil ha votten. Der tommelen skal være blir det da et hull. Når votten er ferdig så vrenger du den og starter på tommelen. Bruk maskene i sirkelen til tommel og hekle rundt. Til lengden blir passe for en tommel.

Snu votten, og sy igjen hull og fest tråder:) Voila 😀

Så har du en fin vott til kalde dager, samtidig som dem er veldig enkle og hekle. Koselig høstsyssel. Her er noen flere jeg har lagd .

Perfekt for restegarn:) Jeg er ikke så god på å forklare oppskrift, men forhåpentligvis så skjønner du litt av bildene. God hekling 🙂

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg