Hva sier du til deg selv som rettferdiggjør ordene du spyr ut?

Det står en liten notis om Prinsesse Martha og hennes Durek i dagbladet i dag. Når jeg leser kommentarene under så skremmer det vettet av meg. Hva er det som går av folk ? Hvordan i all verden kan noen tenke at det er greit å skrive så mye stygt om andre ? Det spys ut onde kommentarer og kommentarfeltet er fullt av mennesker som mener de kan si akkurat hva de vil om andre. 

Det er ikke lenge siden Ari Behn tok sitt eget liv. Når det sto noe om han, så var kommentarfeltene akkurat det samme. Hvor mye skal et menneske tåle? 

Hvorfor er det greit, og hvorfor tillater media det her ? 

Det får meg til å skjønne bedre de som ikke tør å være seg selv , når jeg leser kommentarfeltene. Det er så mye ondskap, og det er så mange som tror de har lov til å si hva de vil om et annet menneske. Fordi man er en offentlig person så skal man tåle alt ? Glemmes det at det er mennesker? Med tanker og følelser som alle andre? 

Jeg fatter ikke at det går ann. 

I en verden du kan være hva du vil, så velger du å være et nett troll? Er det for mye fritid? Er det en følelse av å rakke ned på andre som gjør at du føler deg bedre selv ? Det er rasistiske meldinger, og så ondskapsfulle meldinger at jeg ikke har ord.  Det vekker et så sinne i meg og jeg syns det du driver med, er så unødvendig. Og det bekymrer meg hvilke holdninger du viderefører til dine barn. 

Du har absolutt ingen rett til å fortelle andre om hvordan de skal leve livet sitt. Du har ingen rett til å sitte på en pidestall og fortelle mennesker om hva du syns er rett og galt om den personen. Fei for din egen dør. Ingen av oss er perfekte og tenk  om det var din familie som ble snakket om og hetset.

Når kjendiser står fram som homofile, så er kommentarfeltene fulle av ytringer som jeg ikke engang trodde var lov å si til noen. Og det tar lang tid før media fjerner dem. Er du stolt av det? Er du stolt av å si så mye ondskapsfulle ting til et annet menneske som du ikke engang kjenner ? Hva er det du sier til deg selv som rettferdiggjør det?

Jeg får en annen forståelse for hvorfor mennesker ikke tør å være seg selv. Hvorfor noen er livredd for kommentarer og hets. Ved å lese kommentarfeltet under ulike medier så kan det skremme vettet av dem fleste. Og da tenkes det kanskje at det er mange som mener det samme. 

Og det er ikke greit ! Det er så langt unna greit som det kan bli. 

Du vet at det her ikke er ytringsfrihet? Det er mobbing, hets og personangrep.

Så kjære nett troll. Kanskje du skal tenke litt på konsekvensene som kan komme av ordene dine? Kanskje du bør finne noe annet å bruke all den energien på. Noe som ikke rammer andre… Jeg håper du gjør det.

Bli med i kampanjen jeg har gående på Facebook nå som heter ” du kan regne med meg”. Det er en motpol til netthets og hatytringer og jeg ønsker med den å synliggjøre hvor mange mennesker som i dag ikke tør å være seg selv. 

Søk opp på Facebook og delta for å vise at vi er mange som støtter mangfold og inkludering.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg