Hva tenker du?

Til mandag så skal jeg prate på litteraturhuset om netthets i kommentarfelt og på innboks. Det begynner jo å bli en del å vise til, og jeg er opptatt med å synliggjøre fordommer. For fordommer er det flust av.

Og det virker som det bare blir mer og mer. Folk blir mer og mer ukritisk og mister et filter. Et filter som gjør at noen lirer av seg hva som helst til hvem som helst- aller helst gjemt bak et tastatur.

Hva gjør det med oss å få hets og hatytringer støtt og stadig?

Jeg har tenkt litt over hva det gjør med meg, og oftest så klarer jeg å la det gå. Men jeg skal innrømme at det har vært vanskeligere etter skytingen i Oslo. Jeg er mer mistenksom, og kanskje litt mer forsiktig med hva jeg deler og skriver om. Selv om de fleste er det vi kaller nett troll, så vet vi jo alle at det også er noen som gjør ord til handling. Det viste skytingen oss.

Og vi får fortsatt beskjed om å være redde. Vi får fortsatt beskjed om at trusselnivå er høyt, og vi får fortsatt beskjed om at det er utrygt å samle mange skeive på offentlige steder. 3 mnd etter.

Så ord er mektig- ord kan være skummelt- og ord kan være det som er starten på at noen utøver en voldshandling.

Kommentarfeltene er ikke blitt mildere etter 25 Juni, kanskje tvert i mot. Og kanskje er det en form for ekkoeffekt, hvor flere syns det er legitimt å ytre sin mening mot enkeltgrupper eller enkelt personer.

Konklusjonen er vel at det gjør mer med meg enn jeg tror. Jeg blir påvirket, jeg blir redd, men samtidig så blir jeg veldig bevisst på å være åpen og dele kunnskap. Jeg blir ekstra engasjert i å synliggjøre, og ufarliggjøre de av oss som er skeive.

Så hva tenker du? Gjør hat og hets i kommentarfelt og på nett generelt at ytringsfriheten innskrenkes? Kjør debatt i kommentarfeltet:)

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg