Hvor kommer den manglende respekten fra ?

Hvordan skal ungdommene vise respekt for hverandre når ikke voksne gjør det ?

Jeg ser i media at ungdommer opptrer respektløs mot politi, og jeg lurer litt på hvorfor. Hvorfor forsvinner respekten for autoriteter? For mennesker i det hele tatt?

I går så kikka jeg gjennom meldinger jeg har fått og noe slo meg. Hvordan i all verden skal ungdom lære seg å vise respekt for andre når ikke voksne mennesker klarer det ? Hvordan kan vi forvente det når mange av den voksne generasjonen oppfører seg så stygt mot hverandre?

Har du tenkt på hvilke holdninger ungene tar med seg hjemmefra for eksempel fra hva som blir snakket om rundt middagsbordet? Kanskje om både politi og utlendinger? Du snakker kanskje om noen voksne som er noens barn, hvor barna tar med seg holdningene videre til barna deres. Du har de kristne som fordømmer homofili, og som viderefører dette til ungene sine. Voksne som har mye å si om andre folkeslag, ja til og med politikere som sprer hat ved bruk av ord.

Hentet fra nett 

Jeg får mange meldinger, og ofte går jeg inn på profilen til dem som sender, fordi jeg blir forundret over hvilke mennesker som får seg til å si så stygge ting til andre mennesker. Jeg har fått henrettelsesvideoer fra en mann som viser seg å drive en barnehage. På profilbildene  til mange av de så er de avbildet med barn. Og viser de holdningene og det de skriver til meg, for sine barn også? Det tror jeg jo. For mye av det hatet er så voldsomt at det tenker jeg ikke kan skjules i hverdagen heller.

Ved å lese kommentarfelt på nettet så er det flust av voksne mennesker som snakker stygt om andre. Og det sier seg selv at holdninger smitter. Ingen blir født med slike holdninger og ingen blir født dømmende. Det er det miljøet som lærer dem.

Vi har et ansvar for å lære ungene våre respekt for andre mennesker, og for å klare det så må vi respektere hverandre og vi må respektere ungene våre. Vi må respektere andre mennesker som er ulike oss selv og godta at andre lever liv på andre måter enn det du selv gjør.

Så kanskje det ikke er så rart med den manglende respekten?

Jeg tror mange gir mye av sitt ansvar for oppdragelsen til skolen. Det forventes at skolen skal lære de alt de trenger å vite. Men det meste kommer hjemmefra. For å lære å behandle hverandre på en god måte, være snill mot hverandre og bry seg om hverandre, det er verdier som bør komme hjemmefra. Og da må det tas ansvar hos voksne. Tenk over hva du snakker om hjemme og hvilke holdninger du lærer bort.

Behandle andre mennesker med respekt, så kanskje ungene dine også gjør det.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg