Hvor lite sosial kan du være ?

Hva gjør det med mennesker å få være så lite sammen med andre mennesker ? Å få innskrenket friheten sin på helt ordinære ting som er viktig for en god livskvalitet.

Hva gjør det med ensomme som kanskje mister det lille nettverket de har?

Jeg skjønner ikke helt greia her, det må jeg innrømme. Men jeg skal følge anbefalingene, så det er sagt, også håper jeg at det er noe de som regjerer skjønner som ikke jeg skjønner. For jeg syns det er rart… Det er rart at jeg ikke kan treffe mine 8 nære til en hjemmemiddag mens 50 kan ha julebord i et lokale. Det er rart at bussen sønnen min kjører til skolen, er stappfull, men han kan ikke møte dem på fritiden.  Minste kan spille fotball med mange kohorter fra ulike skoler, men jeg kan ikke be 8 av dem jeg vanligvis er sammen med hjem. Jeg får ikke det her helt til å gi mening.

Kanskje det er sånn at det tenkes at det sosiale livet er enklest å begrense, og koster samfunnet minst? Men gjør det virkelig det? For hva blir kostnadene av følgene her?

De sier vi skal gjøre dette så vi kan ha en mulighet til å feire jul med storfamilien, og ja jul er viktig den. Men hva med alle de andre dagene? Det er livet det og, og mennesker er alene og ensomme da også. Ikke bare ved juletider.

Når femti stk møtes på et julebord, og promillen stiger, så følges ikke den meteren. Det sier seg sjøl. Og det er litt provoserende at julebord og firmafester sees på som en nødvendighet. Men å treffe sine nære og kjære fra samme sted, og mennesker som du stoler på, det går ikke om man er fler enn 5 gjester.

Vi skulle ha en samling til helga, som vi har avlyst. Vi skulle være 13 stk fra vårt lille sted, der smitten er svært begrenset. Sunn fornuft sier meg at det skal gå helt fint, da det er foreldre til barn som mine barn er sammen med. Likevel så er det vist ikke lov. Og jeg forstår det ikke helt.

( Dette er forklaringen hentet fra tv2 nyheter)

Jeg forstår at det må gjøres noe med smitten da den har økt veldig og er en fare for veldig mange mennesker. Men jeg forstår ikke prioriteringene.

Jeg forstår at helsepersonell står foran en tøff høst og vinter, og at vi må prøve å begrense antall innleggelser så godt som mulig. Men kanskje det da må innføres litt mer omfattende restriksjoner? Kanskje det i år ikke er nødvendig med julebord heller ? Eller den store firmafesten?

Jeg er redd det her går enda mer utover den gruppen vi egentlig skal beskytte. At det blir enda mer ensomhet og isolasjon utover. Mer frykt og mindre nærhet blant mennesker. Og jeg er redd for konsekvensene av det.

Når grensen blir så klar som på 5 gjester, blant alle aldersgrupper, så er det noen som vil bli holdt utenfor. Og hva med den som det ikke er plass til ? Er det rom for sunn fornuft her , eller er antallet satt og skal følges ?

November er en tøff måned for mange, og det er kanskje viktigere enn noen gang at vi prioriterer riktig. Se dem som blir stående utenfor også. For det kan også gi alvorlige følger.

Og er du en som blir stående på utsiden, våg å si fra <3

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg