Hvorfor er det så vanskelig å behandle hverandre med respekt?

  • Ikke bli så krenket
  • Ikke ta det så alvorlig
  • Du tar deg så nær av alt
  • Går ikke ann å si noe til noen lenger

Det er strofene til mange som lirer av seg ting som sårer andre. For å bli såret, det er lissom ikke greit lenger. Alt går under krenking. Noe jeg syns er et utrolig dårlig ord.

Mobbing foregår i alle aldersgrupper, hos barn som hos voksne. Ord som treffer hardere enn det kanskje er ment i utgangspunktet, men likevel- blir noen såret, så er det vel innafor å ta det til seg?

Jeg lurer på hvorfor det skal være så vanskelig å bare være greie mot hverandre? Og har du ikke noe pent å si, så kanskje det er bedre å la vær å si noe? Vær med folk du vil være med, og vær glad.

Jeg ser jo at folk som har mye stygt å si om mangfold, gjerne oppsøker bloggen min, ene og alene for å spre ufine ord, og det er jo så unødvendig. La vær å les bloggen min i steden, ikke oppsøk irritasjon hvis jeg irriterer deg. Det er jo så utrolig mye annet å bruke energien sin på.

Fridaamaliee har lagt ut en video på tiktok, en uskyldig og fin video hvor hun skriver at hun gleder seg til Pride. Kommentarfeltet under er det verste jeg hittils har sett. Med grove trusler mot henne, og skeive generelt. Og jeg fatter ikke hva som er vitsen? Hvorfor vil man såre andre mennesker?

På blogg.no er det også mobbing. Det er voksne mennesker som drar det så langt at andre blir lei seg, føler seg trakassert og hetset- og det er jo absolutt ikke greit. På ingen måte! Vet ikke om det er misunnelse, om det er å bruke andre for å komme opp selv eller hva det er… Trist er det.

De som drar det for langt, skylder på krenkehysteriet og syns at folk må tåle det meste. Men nei- det må vi faktisk ikke. Man er i sin fulleste rett til å si fra om noe sårer, og om noen drar det for langt!

Det er lov å tråkke i salaten, det er lov å si feil- gjøre feil. Det er å være menneske det. Men det er lov å stoppe også. Lov å si unnskyld, og starte på nytt.

Å være snill bare, tenker jeg. Jeg kjenner jo at det er Hege 10 år som skriver det, men Hege 43 år skulle ønske det var så enkelt. Og bør det egentlig være så vanskelig??

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg