I dag er det min dag .

I dag gratulerer jeg med dagen. Nettopp fordi det er lesbisk synlighetsdag, og er det noe jeg begynner å bli god på, så er det å være synlig.

Hvorfor trengs det en sånn dag, tenker du kanskje ? Roper ikke  homofile og lesbiske ut nok ellers i året? Får dem ikke nok av den oppmerksomheten de trenger gjennom Pride, og ymse kjendiser.

Jeg har fått noen meldinger om at jeg bør være stille, og lukke bloggen. At det ropes nok fra før” om sånne som meg”. At jeg er et dårlig forbilde og, pervers … Eller menn som gir meg de utroligste sex tilbud fordi de ikke klarer å skjønne at jeg kan være lesbisk. Det er utrolig hva folk får seg til å skrive, sittende gjemt bak en pc og med et tastatur. Og det er skremmende hvor mange som mener de har lov til å si hva som helst til meg kun pga legningen min.

Men jeg har ikke tenkt til å være stille. Jeg kjenner på en kamplyst, fordi jeg vet, at så mange mennesker ikke tør å være seg selv. I Norge, i dag. Mennesker som er livredd for å stå fram. Mennesker som sliter så mye med å ha en annen legning at de tar livet sitt. Mennesker som ikke i sin villeste fantasi, kan se at de noen gang skal ha mot til å være seg selv. Og som lever med en maske hele livet.

Mennesker som blir spyttet etter og slått, for å holde hender offentlig. Som blir ropt skjellsord etter.

Det skjer! I stor skala.

Vi er kommet lenger, heldigvis, enn å bli stemplet som kriminell eller psykisk syk. For de som har kjempet kampen før oss, har fått til det for oss. Men vi må ikke tro at kampen er ferdig. For det er den så absolutt ikke. For å rette opp litt så var det kriminelt å være homofile, for menn, lesbiske var ikke engang med i tanken på at noe sånt kunne være mulig. Det var helt umulig å bare tenke tanken på at kvinner kunne elske hverandre.

Nå er det noen år siden jeg sto fram, og var igjennom en prosess som var tøffere enn jeg kunne forestilt meg .Så mye vonde følelser og frykt på en gang.  Samtidig så befriende og med så mye glede.

Jeg kan ikke fortelle deg at du aldri vil få kommentarer om legningen din. Jeg kan ikke fortelle deg at alle rundt vil akseptere deg som du er og at du aldri vil møte på utfordringer ved å være deg selv.

Men jeg kan fortelle deg at det kan gå mye bedre enn du tror. Jeg kan fortelle deg at du kan akseptere deg som den du er  og at du kan være trygg i deg selv, og vite at du er bra nok. Jeg kan fortelle deg at jeg heier på deg og jeg kan fortelle deg at du er verdt det. Du fortjener å kjenne på ekte kjærlighet helt uavhengig av hvem du elsker.

I dag er dagen som jeg kan rope skikkelig høyt, høyere enn ellers. For denne dagen , 26 april, setter fokus på det mange kaller ” sånne som meg”. Og jeg henger ut flagget også. Jeg er stolt over å ha evnen til å elske et annet menneske, og jeg er stolt over å være meg selv. Og ingen skal få meg til å føle meg underlegen fordi jeg er lesbisk!

Jeg er den jeg er, og denne dagen her er for oss.  Vi er bare mennesker alle sammen, og det er ikke noe mer skummelt enn kjærlighet.

Hurra for kjærligheten, og for å være seg selv.

Jeg heier på deg <3

#lesbisk #stolt #beyou

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg