Jeg gir opp

Jeg gir opp kampen mot Nav. Jeg orker ikke se telefonnummer eller brev, og jeg gir opp. I dag så gjør jeg det. Jeg kommer sterkere tilbake, men nå legger jeg Nav under all snøen og lar den ligge. For er det noe jeg blir glad av, så er det snø- og den gleden skal få lov til å være framme nå i dag.

For et utrolig inkompetent system, som ikke dreier seg om mennesker i det hele tatt. Kort oppsummert så er de menneskene jeg har møtt der det siste halvåret, mennesker som jeg håper finner seg en annen jobb. Kanskje en jobb der papir er papir, og ikke mennesker. For å jobbe med mennesker, og det å ha respekt for mennesker- det har jeg null opplevelse av.

Og jeg føler meg så utrolig urettferdig behandlet.

Det handler ikke mest  om selve vedtakene, men det handler om måten de behandler folk på. Måten de lar vær å ta kontakt på, og når de gjør de så snakker de om sin egen juleferie og ber meg ta et glass vin og slappe av. Måten de kaster meg rundt på, uten at noen skjønner hvor jeg hører til. Alt uten noe informasjon. Uten en tanke for at jeg ønsker tiltak og er på 5 mnd uten lønn.

De er enige om at jeg skal omplasseres, de er enige om at jeg har nedsatt arbeidsevne men de gir likevel avslag på avslag enda jeg er under utredning og har fått vedtak på det og bytte av jobb. Likevel gir de avslag, skriver at de kan hjelpe med annet- men de vet bare ikke hvem som skal gjøre det. Og der stopper kontakten, helt til jeg ringer og maser. Da ringer de opp igjen, gjerne en ukes tid etter at fristen har gått ut.

Men det er greit, i dag får dem vilja si. I dag gir jeg opp!  Jeg har ingen annen erfaring med nav enn at de gjør alt mye vanskeligere for meg. Dem bryter folk ned på alle tenkelige vis, til man til slutt gir opp- og der kommer noen av de hjemløse vi har i Norge inn. Der kommer en del av selvmordsstatistikken, og der kommer en del av unge og voksne uføre inn. For de gir seg ikke før du er så syk at du ikke orker å kjempe mot dem mer. De gir seg ikke før du er så langt nede at det ikke lenger er noe å hente i kampen mot dem.

I kampen mot et system som er lagd for å være der for mennesker som trenger hjelp. I et velferdssamfunn er det laget en instans, Nav, som skal trygge oss når vi blir syke og når vi trenger hjelp.

DET FUNGERER IKKE ERNA!  Det systemet her fungerer ikke.

Ta en time og les på AAP aksjon siden på facebook, og les hva de menneskene som skriver der- har blitt utsatt for. Les hva et system som skal hjelpe , gjør med mennesker. Les om de som sier de kunne fungert i jobb, men at alt de ble var tråkket ned og nedgradert til et problem. Til de slutt knapt klarte å stå opp av senga. Les om de som får diagnosen posttraumatisk stresslidelse- AV NAV!

Jeg gir opp i dag, men jeg kommer tilbake- for det her dreier seg ikke bare om meg. Jeg har et apparat av mennesker rundt meg, som støtter meg og som er glad i meg, og jeg har en stemme jeg skal bruke. Fordi det her kan ikke ties om. Det er INGEN skam i å være syk, men Nav gjør det til en skam.

I dag er det snø, og glede som gjelder. I dag er det smil og å være rundt mine folk som er i fokus. For det gir overskudd, og det trenger jeg for dagene framover.

I morgen er det fylkesmann og klager… nok en gang! Og jeg skal holde på så lenge jeg orker.

Jeg skal bruke stemmen min, for det her har jeg egentlig ikke ord for å beskrive…

 

2 kommentarer
    1. Så fantastisk bra skrevet..skulle nesten tro det var jeg selv som hadde gjort det..men så flink med ord er jeg dessverre ikke.

    2. Takk for at du deler. Jeg har lignende erfaringer med NAV og var lettet den dagen jeg kunne vende dem ryggen. Sånn skal det ikke være. Å bli mistenkeliggjort og ikke tatt på alvor gjør noe med deg og er det siste syke mennesker trenger. Dette systemet som NAV nå lener seg mot må endres og holdningene som ligger i bunnen av systemet må endres. Ønsker deg masse lykke til. Varme tanker til deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg