Jeg gleder meg til..

Mange begynner å legge ut nyttårsforsett på sosiale medier. Det er litt det samme hvert år, men i år så har de fleste av oss kanskje litt andre ønsker enn vanlig. Fordi vi har opplevd et år helt utenom det vanlige. Vi har opplevd et år hvor vi muligens har sett hva som er viktig for oss. Et år med sosial distanse og fysisk distanse. Et år uten klemmer og håndtrykk og den hverdagslige berøringen.

Det har vært et år hvor mange av oss har fulgt våre kjære på livets siste reise via internett. Vi har vært på digitale begravelser. Digitale legebesøk og digital skole.

Jobben til mange ble flyttet hjem i stua, og den sosiale kontakten vi vanligvis har i hverdagen, ble så og si borte. Hvor friminuttene til ungene heller ble en tur i skogen eller gym ble trampolinehopp.

Et år hvor ord som nærkontakter har stått i fokus.

Vi har blitt fortalt hvor vi kan reise og ikke, hvor nærme vi kan være andre mennesker og hvordan vi skal oppføre oss i omtrent alle settinger.  Vi har blitt fortalt at å klemme noen, det kan vi ikke. Vi har hilst på nye mennesker med et nikk, og uten håndtrykk. Et år hvor en klem ble kriminelt …

screenshot NRK

Og oppi alt det som har vært, så finnes alle reaksjonene våre.

Hvor mange av oss har ikke opplevd psykiske reaksjoner det året her ? Følt hvordan kroppen takler isolasjon og null berøring. Følt på ensomhet og frykt og redsel. For noe vi ikke helt vet hva er.

Mange har fått kjenne på følelser de aldri har kjent på før, og det gjør noe med oss. Det gjør noe med oss å ikke treffe mennesker som vanlig. Det gjør noe med barn å få livet forandret, og også med oss voksne. For et annerledes år- det har det vært på alle måter.

Jeg har ingen nyttårsforsett for 2021. Jeg skal prøve å være snill, mot meg selv og mot andre- og det er det jeg prøver å leve etter. Jeg har ingen forsett, men jeg har ønsker.

Jeg ønsker meg klemmer. I bøtter og spann. Jeg ønsker å dra innom dem jeg vil, når jeg vil, uten å tenke på hvem de har vært sammen med i forkant eller om det er en nærkontakt for mye.

Jeg ønsker meg normalitet.

Det jeg har lært det året her, er at jeg elsker klemmer. Og jeg skal aldri igjen si at jeg ikke er noen klemmer.
Jeg har lært at det tilfeldige treffet med noe jeg er glad i , betyr enormt mye for meg. Berøring betyr mye for meg.

Jeg har lært at vi har en frihet som jeg setter uendelig stor pris på, og jeg har lært at jeg kanskje er litt mer utadvendt enn jeg trodde. Jeg har lært hvor mye de menneskene jeg har i livet mitt betyr for meg, og hvor mye det betyr å vise det. Og jeg håper jeg aldri vil glemme hvor stor pris jeg setter på de små tingene i hverdagen.

De små tingene jeg vanligvis ikke har tenkt over.

Utenom Covid 19 så har dette vært et år hvor jeg har lært å sette meg selv litt høyere. Jeg har lært litt mer å akseptere meg selv, med sykdommer og skavanker, til å akseptere og respektere egne følelser , og et steg videre på veien til å være bra nok.


Jeg har lært at det er lurt å omfavne de dårlige dagene også, og godta det. Samtidig så har jeg lært at de rundt meg skjønner meg bedre, om jeg bare sier noen ord om det. Og ikke bare lukker meg inne, og låser døra.

Vi lærer så lenge vi lever, sa bestandig farfaren min. Og det gjør vi. Nye erfaringer og nye år gjør oss rikere på mange måter. Ja, vi lærer så lenge vi lever, men vi må også leve så lenge vi lever.

For tross dette året, som har vært fullstappet av annerledes dager, så ser jeg tilbake på mange gode ting. Det skal jeg ta med meg videre i 2021. Livet er, uansett.

Dagene går – uansett, og det finnes alltid noe å glede seg over. Noen dager er det vanskeligere å finne de gledene, men jeg har ansvar for meg selv, og jeg må ta grep for å også komme gjennom de tunge dagene. Det er livet, og jeg kan velge hva jeg gjør ut av det.

Jeg har lært at uansett hvor ærlig jeg er, så er det noen som sender meg melding og forteller meg at de har det på samme måte. Og at vi lager vår egen skam.

Jeg har fått så mye meldinger  det året her, digitale klemmer og historier fra mennesker som følger bloggen min. Det rører meg og varmer så utrolig mye. Det er så mange historier der ute, og vi må alle eie vår egen.

Vi kan ikke basere oss på andre for å ha det skikkelig bra. For aller først, så må det komme fra oss selv.

Fordi.. En dag skal vi dø, men alle andre dager skal vi ikke det.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg