Jeg kan fortelle deg at det kan gå bedre enn du frykter …

Oslo er en fantastisk by, på mange områder. Og det merker jeg også selv når jeg er der. Det er veldig enkelt å være helt seg selv. Ingen som titter rart på meg, eller snakker bak min rygg, fordi de ikke aner hvem jeg er. Det er regnbuer og det er farger og tekst i butikkvinduer og på hotell hvor det ikke er noen tvil om at alle er velkommen. Det er rørende. 

Det er vanskelig å ikke kunne være seg selv, og det er vanskelig å være redd. Å måtte skjule en så stor del av seg selv, gjør noe med en. Det gjør noe med en person og konstant være på vakt. På vakt for hva man sier, og på vakt for å ikke avsløre seg selv. 

Det er hardt å hele tiden passe på å ikke være sårbar, av frykt for å avsløre seg. Samtidig så er man kanskje på sitt mest sårbare, og kanskje mest ensomme. Uten å dele dette med noen. 

Jeg elsker gay barene i Oslo. Selv om jeg ofte kan føle meg for “gammel” for en tur ut på byen, så er Oslo fantastisk der. Et salig mylder av lesbiske og homofile og dragqueens i de flotteste antrekkene. Og ingenting er unaturlig. Folk er seg selv og det blir en utrolig god stemning av det. Og jeg tenker på alle de som ikke er seg selv før de tråkker over terskelen på et gay utested, og de som aldri tør å komme dit heller. Men som sitter hjemme og håper at man en dag tør. 

Jeg skulle ønske jeg kunne love dere at det vil gå bra. Jeg skulle ønske jeg kunne si at det ikke er noe å være redd for. At du ikke vil få negative kommentarer på grunn av legningen din. Men det kan jeg dessverre ikke. 

 

Det jeg kan gjøre er å fortelle deg at det kan gå bedre enn du frykter. Det kan gå mye bedre. Du kan være deg selv, og du vil få nærere forhold til andre ved å ikke beskytte deg så mye. Du vil kunne oppleve en befriende følelse, til tider kanskje euforisk. Jeg kan fortelle deg at du vil leve livet på en annen måte, med både sorger og gleder. Det kan føles trygt å beskytte seg, samtidig så går du glipp av så mye som jeg skulle ønske du fikk oppleve. Og forhåpentligvis vil du da være så trygg i deg selv, at de negative tingene vil få mindre plass. 

Holdningskampanjen jeg har laget på Facebook nå, skal bidra til å sette lys på det. Det skal vise oss som faktisk støtter og kan gå ved siden av. Kampanjen heter ” du kan regne med meg”. Søk gjerne opp å delta. For uansett hvor alene du føler deg, så er vi mange som kan gå ved siden av deg.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg