Jeg skal fortelle dere noe om Pride

Det her er kommentarer jeg får ene og alene fordi jeg elsker en dame.

Det her er fra mennesker som har et behov for å fortelle meg at jeg ikke er bra nok .

… Og det kommer flere i uka. På mail, innboks og i kommentarfelt.

De har et behov for å fortelle meg at jeg er ekkel ..

At jeg er ugress som skal skilles fra gresset?

Og at jeg er pervers..

Nei , jeg tenker ikke beklage til noen for at jeg er et normalt menneske med helt normale følelser. Jeg har evnen til å være glad i andre mennesker, og jeg har mot til å leve som den jeg er. Jeg har verken rosa boa eller enhjørninger løpende rundt i hagen, selv om hagen min er full av farger. Og hvorfor? Fordi det gjør meg glad. Den eneste tingen ved meg, som plager mange av dere, er at jeg er lesbisk. Og hvorfor flere av dere skal bruke så mye energi på å fortelle meg at det ikke er greit, det forstår jeg ikke. Og jeg håper av hele mitt hjerte at ingen av dere har barn som en gang trenger støtte for å være seg selv.

Jeg kan fortelle dere noe, alle dere som maser om at Pride er ekkelt og kvalmt og at vi roper ut at vi skal være så spesielle! Det er ikke det det handler om. I det hele tatt. Det er noe du ikke har skjønt og nå skal jeg prøve å forklare det så tydelig jeg kan.

Hvorfor er PRIDE så viktig ?

Mennesker med en annen legning blir ; Trakassert, hetset, mobbet, banket og slått ned, torturert og fengslet. Forfulgt og drept. Til og med i Norge opplever homofile og lesbiske hat. Mer enn mange “vanlige” tror. Mennesker blir tvunget til å være enn annen enn seg selv, og homoterapi er fortsatt lovlig. Det er så mange damer og menn som lever som skjult homofil og lesbisk og som ikke tør å stå fram. Mange pga fordommene vi har i samfunnet vårt i dag, i 2020 i Norge.

Det gjør meg så utrolig sint å høre om barn som blir fortalt at følelsene deres ikke duger. At de ikke kan være som de er, og blir truet med både helvete og dommedag. Ingen har rett til å fortelle et menneske at dem ikke er bra nok. Vi har en plikt, som voksne mennesker, til å si fra når urett skjer. Vi har en plikt til å si fra når noen lider pga andre mennesker, og vi har en plikt til å hjelpe hverandre. Pride handler om å synliggjøre fordommer, og å vise støtte til de som ikke tør være seg selv. Det viser at vi er mange som støtter og som heier på nettopp… kjærligheten. For det er bare det det dreier seg om.

Det er nettopp bare det pride handler om. Kjærlighet!

Det handler om å rope høyt at det er helt greit å være seg selv. Vi feirer de som har gått foran oss og kjempet før oss, og vi kjemper videre for alle som trenger det. Pride feires ikke for å gi heterofile et ubehag, men for å spre kunnskap om at vi alle  bare er mennesker. Vi går ikke i tog for å gjøre noen ille til mote, men for å markere med glade farger og glade mennesker at vi er her, og vi støtter deg som trenger det. Vi kjemper for et mangfold, for inkludering og for retten til å være seg selv. Og fordi det fortsatt i 2020 er utrolig mange som trenger at vi kjemper for dem.

Vær synlig, og vær stolt !

5 kommentarer
    1. “Mennesker med en annen legning blir ; Trakassert, hetset, mobbet, banket og slått ned, torturert og fengslet. Forfulgt og drept.” Dette handler i stor grad om Islam og dens følgere. Kristne fundamentalister overlater til fantasiguden sin å dømme dere til helvetet.Muslimer tar gladelig saken i egne hender. overalt de har makt.Det hjelper lite å vifte med fargerike flagg når man ikke tør ta kampen opp mot folk som bokstavelig talt vil drepe dere.Da står prideparaden for feighet.Ikke frihet. Frihet må man slåss for.Bokstavelig talt.Slutt å vær så jævla snille.

      1. Da må jeg bare svare at de aller fleste som sender meg hatmeldinger, er etniske norske menn og damer i sin beste alder…Jeg tror ikke hat mot hat fører noe godt med seg, men at det må startes med kunnskap. Kunnskap om at vi er bare mennesker alle sammen.

    2. Jeg skal respektere homser den dagen dere begynner å oppføre dere som folk. Så lenge dere springer rundt offentlig i lærundertøy og hundehalsbånd for å feire dere selv, så får dere ingenting. Dere er så sykt overseksualiserte. Alt dreier seg om sex, hele jævla tiden. Jeg har sett pride parader før og det ser ut som et sirkus fra helvete. Heterofile mennesker går ikke rundt offentlig i undertøy og feirer seksualiteten sin. Og de er normale, de har grunn til å gjøre det. Men dere homser, dere skal hele tiden vise dere frem, det er så viktig for dere å vise dere frem og fortelle hele verden at dere elsker å knulle hverandre i ræva. Det er ingenting annet enn sykt. Har dere vurdert å leve livene deres og slutte å lage sirkus hele tiden? Hvorfor skal dere gå i tog gjennom Oslo?? Hva er poenget? Det er ingenting annet enn kvalmende og provoserende. Det er små barn som er ute og ser dere. Det er gøy for foreldrene som får spørsmål som “pappa, hvorfor er den mannen nesten naken? Og hvorfor har han så mye maling i ansiktet? Og hvorfor jukker han på beinet til den andre mannen?”. Jævlig moro å skulle forklare slikt for en 5-åring. Dere eier ikke skam og dere er ekstremt egoistiske og vanvittig overseksualiserte. Derfor støtter jeg ikke pride-faanskapet.

      1. Det du sier her, vitner om stor mangel på kunnskap. Det er mennesker som deg som seksualiserer oss. For meg, og om du leser bloggen min, så handler svært lite av dette om sex. Verken mer eller mindre enn andre heterofile sin sex egentlig. Det er tankegangen til enkelte mennesker som tydeligvis gjør at det handler kun om sex. Jeg kjenner meg ikke igjen i måten du snakker på, verken om meg selv eller om pride. Du vet det er veldig mange heterofile som også går i pride? Og jeg syns du tar deg litt av noen rettigheter som skriver det du skriver, og siden jeg er lesbisk så handler jo det om meg? Som person. Start med å se litt lenger enn nesa rekker, og slutt å ta alle over en kam. Det kan hende du blir positivt overaska 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg