Jeg steller ikke mennesker som deg…

Jeg har ikke lest alle meldinger de siste ukene, men jeg så nå i helga at jeg har fått en mail fra ei datter av ei eldre dame som har stått fram som lesbisk som voksen. Hun skrev til meg fordi moren hadde opplevd et lite hyggelig helseopphold.

Hun hadde snakket om sin kone til pleiere, og fikk til svar av pleieren; Noen andre må komme inn til deg, for jeg steller ikke sånne mennesker som deg….

Det er så utrolig trist å lese, og det mest skremmende er at det ikke overrasker nevneverdig. Det er forsket på skeive eldre, og at de ofte går inn i skapet igjen etter møte med helsevesenet- og det gjør meg så trist og sint.

I år så er det 50 år siden homofili ble avkriminalisert, og de menneskene som er eldre i dag- har opplevd at det å elske noen , var kriminelt.

Så klarer de å leve som den de er, med den de elsker for så å bli møtt dømmende og utrolig nedverdigende av helsepersonell! Helsepersonell som skal ta vare på oss når vi ikke klarer det selv. Helsepersonell som skal behandle alle likt, som skal ha respekt for mennesker og for grunnleggende menneskerettigheter. Jeg fatter ikke at det går ann, og jeg håper virkelig det blir lagt inn en klage på dette fra familien hennes.

Fordi det må synliggjøres.

Dette er selvfølgelig ikke majoriteten av helsepersonell, men det er uansett for mye. For denne dama  er det skrekken hun sitter igjen med etter sitt møte med de hun skulle være trygg på. Og det er utrolig synd. Og utrolig unødvendig!

Sier som Liv Ullmann; Det er ikke vi og dere- det er oss.

Behandle alle med respekt, vær åpen og nysgjerrig, villig til å lære. Å elske et annet menneske finnes ikke feil- uansett hvilket kjønn du elsker..

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg