Jeg stemmer SV

Når jeg sier det høyt, så er jeg vant med å få reaksjoner, og det er vel litt av greia med politikk. Vi stemmer ut i fra egne erfaringer og behov, og nettopp derfor er valgkamp og valg så utrolig spennende.

Har du bestemt deg for hva du skal stemme? For jeg regner med at du skal stemme;) Det er den eneste måten vi kan gjøre en forskjell på.  Men det hjelper ikke uansett, tenker du kanskje. Det gjør jo det, for alle bekker små- kan fort lage en stor elv. Det som garantert ikke hjelper, er å ikke delta.

Mange spør meg hvorfor jeg stemmer SV, og jeg skal prøve å forklare hvorfor jeg gjør det. Hvorfor jeg er medlem, og hvorfor jeg en gang har lyst til å bli mer delaktig i politikken.

Jeg stemmer SV, for at arbeidet mot rasisme skal opprettholdes og forbedres, det skal økes støtte til forskning på rasisme og diskriminering. Fordi SV ønsker å arbeide for et samfunn for alle, uavhengig av etnisitet, religion eller legning. Fordi de ønsker mer kunnskap i skolen.

Jeg stemmer SV for å få flere lærere i skolen, flere voksne rundt barna, for gratis skolemat og for en heldagsskole.

Jeg stemmer SV for likere goder mellom mennesker.

Jeg stemmer SV for bedre psykisk helsetilbud. For billigere tannlege, og for et helsetilbud som skal være enklere for alle. Uansett om du er jørgen hattemaker eller kong salomon.

Jeg stemmer SV for et bedre klima, for mer fokus på miljø.

Jeg stemmer SV for innvandringspolitikken. For at Norge skal kunne møte de humanitære behovene verden har, og for at vi skal bidra til at flere mennesker kommer i trygghet.

Jeg stemmer SV for at alle skal ha en frihet og trygghet til å være de er. Fordi jeg ønsker et likestilt samfunn hvor ingen skal bli diskriminert får å være seg selv, med legning eller identitet. Jeg stemmer SV fordi de vil åpne for et tredje juridisk kjønn. Fordi det skal mer kompetanse om mennesker med ulike legninger inn i skole og helsevesen.

For meg er SV riktig. For meg betyr det å stemme SV at mine verdier og holdninger blir ivaretatt.

Jeg håper du tar deg tid til å stemme. Jeg håper du tar deg litt tid til å sette deg litt inn i hva partiene står for. Jeg håper du vil ha et Norge som er inkluderende, med nestekjærlighet og med omsorg for hverandre. Et Norge som bryr seg, og et Norge som heier på at mennesker skal være seg selv.

Ikke minst, jeg håper at du stemmer. Og at du stemmer det som er riktig for deg!

Jeg stemmer SV,  for meg. Hva med deg?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg